Τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια για την επιδότηση των δόσεων στεγαστικών δανείων στο επίκεντρο της σημερινής τηλεδιάσκεψης
Νέο γύρο διαπραγματεύσεων θα έχει σήμερα το απόγευμα το οικονομικό επιτελείο με τους θεσμούς για το νέο Πτωχευτικό πλαίσιο καθώς και το πρόγραμμα – γέφυρα που προβλέπει την επιδότηση από το κράτος μέρος των δόσεων με εγγύηση τη πρώτη κατοικία κόκκινων και πράσινων δανειοληπτών.
«Υπάρχουν ακόμα πολλά τεχνικά θέματα, που πρέπει να συζητηθούν» λένε ευρωπαίοι τεχνοκράτες που φοβούνται το ενδεχόμενο να μπλοκάρουν οι πλειστηριασμοί για κόκκινα δάνεια, λόγω των «κενών» που εντοπίζουν στο νέο πλαίσιο.
Στις προθέσεις της κυβέρνησης είναι το νέο σχήμα της επιδότησης δανείων που συνδέονται με την πρώτη κατοικία να τρέξει από τον Ιούλιο. Το πρόγραμμα αυτό αφορά όχι μόνο κόκκινους αλλά και ενήμερους δανειολήπτες, οι οποίοι χαρακτηρίζονται ως «κοροναϊόπληκτοι». Η επιδότηση θα φτάνει στο 90% για τα ενήμερα δάνεια, για τα «κόκκινα» και τα καταγγελμένα δάνεια θα περιορίζεται στο 80% και 70% αντιστοίχως, ενώ η επιδότηση θα φθίνει ανά τρίμηνο. Το βασικό πρόβλημα είναι η περίμετρος προστασίας, καθώς οι δικαιούχοι θα πρέπει να «κουμπώσουν» με το διαθέσιμο κονδύλι των 400 εκατ. Ευρώ.
Από τα στοιχεία των τραπεζών, που έχουν στα χέρια τους και οι Θεσμοί, προκύπτει ότι στην κατηγορία των «κοροναϊόπληκτων» εντάσσονται περίπου 330.000 δανειολήπτες. Ωστόσο ο αριθμός τους θα είναι λιγότερος καθώς όλοι θα περάσουν από φίλτρο και τους κόφτες που θα μπουν με βάση εισοδηματικά- περιουσιακά κριτήρια . Τα κριτήρια αυτά θα βρεθούν στο επίκεντρο της σημερινής τηλεδιάσκεψης, η οποία όπως φαίνεται θα είναι η πρώτη από τις πολλές που θα ακολουθήσουν. Στις 6 Ιουλίου ξεκινά, άλλωστε, σε τεχνικό επίπεδο η 7η αξιολόγηση, ενώ 13- 14 Ιουλίου θα πάρουν τη σκυτάλη οι επικεφαλής.
Πέρα από το νέο σχήμα επιδότησης δανείων α’ κατοικίας, διαφορές καταγράφονται και στο προσχέδιο για το νέο Πτωχευτικό. “Θέλει βελτιώσεις” λένε από το ευρωπαϊκό στρατόπεδο κι εκεί που φαίνεται να υπάρχει σύμπλευση με τις ενστάσεις των τραπεζών, είναι η λειτουργία του Κρατικού Φορέα, ο οποίος θα αγοράζει την α’ κατοικία ευάλωτων νοικοκυριών κι εν συνεχεία θα τους την εκμισθώνει, ως ασφαλιστική δικλείδα απέναντι σε εξώσεις. Η βασική ένσταση είναι ότι δεν υπάρχουν σαφείς προθεσμίες για τη λειτουργία και παρέμβαση αυτού του Φορέα, γεγονός που κατά τις τράπεζες ενδέχεται να παγώσει τα μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης.
Το τελευταίο προσχέδιο προβλέπει ότι ο Φορέας θα παρεμβαίνει πριν από την τέλεση του πλειστηριασμού, αλλά οι τράπεζες επιμένουν ότι για να μη δημιουργηθεί νέο καταφύγιο για στρατηγικούς κακοπληρωτές, ο Φορέας θα πρέπει να συμμετέχει στη διαδικασία του πλειστηριασμού.
Διαφωνία καταγράφεται, επίσης, στην πρόβλεψη εξωδικαστικής διαδικασίας και τα φυσικά πρόσωπα- πλην των επιχειρήσεων- ενώ οι τράπεζες φέρονται να επιμένουν ότι μετά τη ρευστοποίηση των περιουσιακών στοιχείων (πτώχευση) και ως την πλήρη διαγραφή των υπολοίπων χρεών, οι δανειολήπτες θα πρέπει να συνεχίσουν να πληρώνουν ότι μπορούν για παράδειγμα από το μισθό τους.