Τα παιδιά βιάζονται από πολύ μικρή ηλικία να «μπουν» στον μαγικό κόσμο του Διαδικτύου, ίσως γιατί τους μεταφέρει σε πτυχές του πραγματικού κόσμου που ακόμη δεν είναι προσβάσιμοι σε αυτούς, ίσως ακόμη επειδή τους δίνει την ψευδαίσθηση ότι ασκούν αυτά τον έλεγχο και όχι οι γονείς τους. Αυτά όλα είναι φυσιολογικά στην παιδική ψυχοσύνθεση και για τον ενθουσιασμό της παιδικής ή ακόμη και εφηβικής ηλικίας.
Το πρόβλημα όμως υπάρχει όταν αυτός ο ενθουσιασμός και η περιέργεια να «μπουν» στον ψηφιακό, αλλά και πραγματικό κόσμο των ενηλίκων, θυματοποιεί πρώτα τα παιδιά και μετά τους μεγάλους, εν προκειμένω τους γονείς και κηδεμόνες τους.
Πολλές φορές υπάρχει το λεγόμενο Phising (από το fishing, ψάρεμα στα αγγλικά), όπου έχουμε να κάνουμε με παραπλανητικά ηλεκτρονικά μηνύματα που λαμβάνουμε στο inbox μας ανεξαρτήτως του αν είμαστε ενήλικες ή ανήλικοι. Μηνύματα από δήθεν τράπεζες ή δημόσιες υπηρεσίες που μας ζητούν να επιβεβαιώσουμε τους κωδικούς χρήστη και πρόσβασης (username και password) για να μας στείλουν π.χ μία νέα κάρτα με bonuses ή για να μας ενημερώσουν για κάτι κ.ο.κ.
Για τους ενήλικες χρήστες του Διαδικτύου, αυτό είναι κάτι σύνηθες και είναι αυτονόητο ότι θα το προσέξουν και δεν θα δώσουν σημασία σε τέτοιου είδους μηνύματα ούτε θα «κλικάρουν» στα διάφορα links του εν λόγω ύποπτου και πασίδηλα παραπλανητικού μηνύματος. Για τα παιδιά όμως με την έμφυτη αφέλεια, αθωότητα αλλά και περιέργεια, τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά. Ένα παιδί οκτώ – δέκα ετών που χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο, έχει ανοίξει e-mail και δεν έχει τη σωστή πληροφόρηση και ενημέρωση από τους γονείς του και το σχολείο, μπορεί πολύ άνετα να πέσει θύμα ενός τέτοιου παραπλανητικού μηνύματος και να δώσει στοιχεία δικά του, αλλά πολύ χειρότερα των γονιών του νομίζοντας ότι πράττει κάτι καλό για να βοηθήσει τους γονείς του ή να κερδίσει κάτι το ίδιο.
Τί πρέπει λοιπόν να κάνει ο ανήλικος χρήστης του Διαδικτύου και του e-mail ; Θα πρέπει να ελέγχει ενδελεχώς τέτοιου είδους μηνύματα, τα οποία είναι πάντοτε παραπλανητικά και οι αποστολείς τους στόχο έχουν να συλλέξουν παρανόμως τα προσωπικά μας δεδομένα προκειμένου να τα χρησιμοποιήσουν ώστε να διαπράξουν μία απάτη βλαπτική για τα συμφέροντα και τα έννομα αγαθά των γονέων, κηδεμόνων και εν γένει ενηλίκων χρηστών του Διαδικτύου.
Τα παιδιά θα πρέπει αμέσως χωρίς κανένα ενδοιασμό να ενημερώνουν παραχρήμα τους γονείς και κηδεμόνες τους και να τους δείχνουν επί τόπου το ύποπτο μήνυμα. Επίσης, δεν θα πρέπει να ανοίγουν τα διάφορα links, να μην δίνουν σε καμία περίπτωση προσωπικά και οικονομικά στοιχεία δικά τους ή των γονιών τους και να σβήνουν αμέσως αυτό το βλαπτικό μήνυμα. Επίσης, ενδείκνυται να ζητήσουν από τους γονείς τους να μπει ένα ειδικό φίλτρο για phising και spamming στο e-mail τους, ούτως ώστε να τίθεται μία ισχυρή τροχοπέδη στους ψηφιακούς απατεώνες που καραδοκούν ανά πάσα στιγμή για να εκμεταλλευτούν την απερισκεψία, αφέλεια ή και έλλειψη εμπειρίας κάποιου χρήστη του Διαδικτύου, πολλώ δε μάλλον όταν αυτός ο χρήστης είναι ανήλικος και δεν έχει την εμπειρία να διακρίνει ότι υπάρχουν εξόφθαλμα ορθογραφικά λάθη στο δήθεν νόμιμο και φυσιολογικό μήνυμα της τράπεζας ή ότι εμφανίζεται ένας ανύπαρκτος ιστότοπος σε αυτό το ύποπτο μήνυμα. Αυτά τα σφάλματα και ελλείψεις, ο μέσος χρήστης του Διαδικτύου τα αντιλαμβάνεται άμεσα και προφυλάσσει τον εαυτό του. Ο ανήλικος όμως χρήστης χρειάζεται μεγάλη προσοχή και ενδελεχή καθοδήγηση και ενημέρωση από τους γονείς και δασκάλους του προκειμένου να δείξει τη δέουσα προσοχή σε αυτές τις περιπτώσει που έχουν γίνει δυστυχώς αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητά μας, αφού και το Διαδίκτυο έχει γίνει αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας όλων μας.
Και σε αυτή την περίπτωση, η ενημέρωση και η συζήτηση θα συνδράμουν στην σωστή και αποτελεσματική αντιμετώπιση τέτοιου είδους ηλεκτρονικών μηνυμάτων.