Δικαιωμένοι από τις εξελίξεις αναφορικά με τον αγωγό TAP δηλώνουν στην Κουμουνδούρου, καθώς, όπως υποστηρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ, το πιο πιθανό είναι το έργο να μην αφήσει τίποτα στη χώρα ως προς το κατασκευαστικό του σκέλος, αφού οι διαγωνισμοί βγαίνουν με προδιαγραφές κομμένες και ραμμένες για συγκεκριμένες Εταιρείες, αποκλείοντας πρακτικά τις ελληνικές εταιρείες και στερώντας από τη χώρα τα υποτιθέμενα οφέλη του.
Σε σχετική ανακοίνωσή του, ο ΣΥΡΙΖΑ αναφέρει:
“Δεν έχει περάσει πολύς χρόνος από τη συζήτηση στη Βουλή της σύμβασης για τον αγωγό ΤΑΡ και βλέπουμε οι πρώτες αντιδράσεις να δικαιώνουν τον ΣΥΡΙΖΑ, ενώ διαψεύδουν τα Κόμματα της συγκυβέρνησης, που πρόβαλαν προς την κοινή γνώμη τη θέση πως ο τόπος και ο λαός θα έχουν μεγάλο όφελος.
Στο συνέδριο «Investing in Energy» ο Διευθυντής Ενεργειακών και Βιομηχανικών Έργων της JP Αβαξ κ. Αρσενίου υποστήριξε ότι «Οι προδιαγραφές που έχουν τεθεί από τον TAP αποκλείουν τις ελληνικές εταιρείες». Η παρέμβασή του στο συνέδριο συνοδευόταν επίσης με σκέψεις για μετακόμιση της εταιρείας στο εξωτερικό, αν δεν επιλυθεί το θέμα με τις εγγυητικές επιστολές των ελληνικών τραπεζών.
Οι βουλευτές μας κατά τη συζήτηση στη Βουλή αναλύοντας τη σύμβαση του TAP εξήγησαν γιατί η χώρα μας κάθε άλλο παρά τα οφέλη που προπαγανδίζει η κυβέρνηση θα έχει. Η χώρα δεν αναβαθμίζεται σε ενεργειακό κόμβο μια και δεν συμμετέχει στο κοινοπρακτικό σχήμα του αγωγού. Συνοπτικά, οι ρυθμίσεις, που έχουν κάποιο θετικό πρόσημο περιορίζονται στην πρόβλεψη μίας έως τριών διασυνδέσεων με το ελληνικό σύστημα Φυσικού Αερίου, χωρίς όμως η κοινοπραξία να δεσμεύεται για συγκεκριμένες ποσότητες, που θα διοχετευτούν στην ελληνική αγορά.
Επίσης δεν προβλέπεται ειδική τιμολόγηση στις περιοχές διέλευσης, ως αντισταθμιστικό αντάλλαγμα, ούτε τέλη διέλευσης σαν έσοδο για το κράτος. Οι φορολογικές ρυθμίσεις παγώνουν για 25 χρόνια, και αποκλείεται η όποια τροποποίηση της σύμβασης λόγω ενεργοποίησης σε περίπτωση τροποποίησης εξοντωτικών όρων επιζήμιων για τη χώρα μας.
Οι εξελίξεις δικαιώνουν τον ΣΥΡΙΖΑ που κράτησε αποστάσεις και δεν υπερψήφισε τη σύμβαση. Παρά τις διακηρύξεις για επενδύσεις και ανάπτυξη, ουσιαστικό όφελος για τον τόπον φαίνεται πως δεν υπάρχει, όταν ακόμη και εκπρόσωποι του επιχειρηματικού κόσμου, από το βήμα συνεδρίου, ασκούν έντονη κριτική για τον αγωγό ΤΑΡ, λέγοντας ότι το πιο πιθανό είναι να μην αφήσει τίποτα στη χώρα ως προς το κατασκευαστικό του σκέλος, καθώς οι διαγωνισμοί «βγαίνουν» με προδιαγραφές, μόνον «για ξανθά μαλλιά και γαλάζια μάτια», δηλαδή είναι στην πράξη κομμένες και ραμμένες για συγκεκριμένες Εταιρείες. Εμείς δεν έχουμε τίποτε άλλο να προσθέσουμε”.