Πρωταθλήτρια διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων η Παιδεία

Οι περισσότερες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις για την περίοδο 2013-14 αφορούν την «Παιδεία» με βάση τα όσα αναφέρονται στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού. Δεύτερο πεδίο πολιτικής ως προς τις μεταρρυθμίσεις είναι το «Περιβάλλον, Ενέργεια, Κλιματική Αλλαγή» με 32 μεταρρυθμίσεις.   Προκειμένου να ενημερωθούν οι αναγνώστες  παρουσιάζονται ταξινομημένες ανά θεματική οι πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί εντός του 2013 καθώς και αυτές που  δρομολογούνται  το 2014 και έπειτα. Όπως θα διαπιστώσουν οι αναγνώστες κάποιες από τις μεταρρυθμίσεις έχουν ήδη υλοποιηθεί εντός του 2013

Για το χώρο της εκπαίδευσης, ενδεικτικές πρωτοβουλίες για την περίοδο 2013-14 είναι:

Εκπαιδευτικοί

-Η αναθεώρηση της νομοθεσίας διορισμού και μεταθέσεων εκπαιδευτικών με στόχο την απλούστευση και καλύτερη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού
-Η υλοποίηση προγράμματος ενδοκινητικότητας 4.900 καθηγητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
-Η υλοποίηση προγράμματος κινητικότητας – διαθεσιμότητας 2.100 εκπαιδευτικών από την δευτεροβάθμια εκπαίδευση και 1.349 διοικητικών υπαλλήλων από την ανώτατη εκπαίδευση
-Ο εξορθολογισμός του μισθολογικού κόστους της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με τη βέλτιστη αξιοποίηση των μονίμων εκπαιδευτικών και τη μείωση αναπληρωτών – ωρομισθίων
-Η καθιέρωση της διαδικασίας αξιολόγησης των εκπαιδευτικών μέσω της θεσμοθέτησης της Αρχής Διασφάλισης Ποιότητας για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση
-Η θεσμοθέτηση μέτρων για την βέλτιστη αξιοποίηση των μονίμων εκπαιδευτικών και την ορθολογικότερη κατανομή τους με το ΠΔ «Υποχρεωτικών Μεταθέσεων» και την αύξηση κατά 2 ώρες του υποχρεωτικού εκπαιδευτικού ωραρίου
-Η ολοκλήρωση νέου οργανογράμματος του Υπουργείου και των Περιφερειακών Δομών με μείωση των οργανικών μονάδων
-Η κατάθεση νομοσχεδίου για την Ειδική Αγωγή

Πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση

-Η υλοποίηση των συγχωνεύσεων 1.676 σχολικών μονάδων
-Η εξάπλωση της αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων σε εθνικό επίπεδο
-Η θεσμοθέτηση του νέου πλαισίου και περιεχομένου του Γενικού Λυκείου με εκπαιδευτική αυτονομία ως σχολείο γενικής δευτεροβάθμιας παιδείας και εκπαίδευσης
-Η αναμόρφωση του ωρολόγιου προγράμματος των Γυμνασίων
-Η αύξηση των ολοήμερων Δημοτικών Σχολείων με ενιαίο αναμορφωμένο πρόγραμμα σπουδών
-Η θεσμοθέτηση του νέου πλαισίου και περιεχομένου του Επαγγελματικού Λυκείου με την καθιέρωση τέταρτου έτους «μαθητείας»
-Ο επανασχεδιασμός και η αναβάθμιση του θεσμού των προτύπων πειραματικών σχολείων, ο οποίος επεκτάθηκε και στην επαγγελματική εκπαίδευση
-Η καθολική εφαρμογή σε όλα τα δημοτικά σχολεία ολοήμερου ενιαίου αναμορφωμένου προγράμματος
-Η ολοκλήρωση της ανάπτυξης εφαρμογής του συστήματος (My School) διοίκησης, διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, δημοσιονομικής διαχείρισης όλων των πρωτοβάθμιων και δευτεροβάθμιων σχολικών μονάδων

Σχολικά εγχειρίδια

-Η αξιολόγηση σχολικών εγχειριδίων και διδακτέας ύλης
-Η περικοπή του κόστους των σχολικών εγχειριδίων με επέκταση της διάρκειας ζωής τους σε δυο χρόνια από ένα που είναι σήμερα

Μεταδευτεροβάθμια

-Η θεσμοθέτηση της δημόσιας δωρεάν επαγγελματικής κατάρτισης με την ίδρυση σχολών επαγγελματικών κατάρτισης (86 μονάδες) και Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (108 μονάδες)
-Η ολοκλήρωση της ανάπτυξης εφαρμογής του συστήματος (My Vocational Center) διοίκησης, διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού , δημοσιονομικής διαχείρισης όλων των Μονάδων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ, ΣΕΚ)

Τριτοβάθμια εκπαίδευση

-Ο επανασχεδιασμός του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας. Συγκεκριμένα καταργήθηκαν 4 ακαδημαϊκά ιδρύματα, ενώ ο συνολικός αριθμός των τμημάτων μειώθηκε κατά 132 μέσω συγχωνεύσεων ή καταργήσεων. Δεδομένου ότι ο συνολικός αριθμός φοιτητών δεν έχει μειωθεί, η Ελλάδα παραμένει εναρμονισμένη με τη Στρατηγική «Ευρώπη 2020» (32% απόφοιτοι Πανεπιστημίων στην ηλικιακή ομάδα 30-34)
-Η ολοκλήρωση του εκσυγχρονισμού της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, θεραπεύοντας τις δυσλειτουργίες που καθιστούν ανεφάρμοστο το Ν.4009/2011 και επαναφέροντας το Τμήμα ως βασική ακαδημαϊκή μονάδα.
-Η κατάθεση νομοσχεδίου για την έρευνα και τεχνολογία με στόχο την σύνδεση των ΑΕΙ με τα ερευνητικά ινστιτούτα και την παραγωγική διαδικασία
-Η θεσμοθέτηση του Εθνικού Πλαισίου προσόντων, απόδοση επαγγελματικών δικαιωμάτων με στόχο την εναρμόνιση των σπουδών με την αγορά εργασίας
-Η ολοκλήρωση της διαδικασίας ανασυγκρότησης των Πανεπιστημίων και ΤΕΙ της χώρας με την εκπόνηση νέων οργανισμών λειτουργίας τους.
-Η επανεργοποίηση της Αρχής Διασφάλισης Ποιότητας για την Ανώτατη Εκπαίδευση, απαραίτητη για την αξιολόγηση των ιδρυμάτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης

Ιδιωτική εκπαίδευση

-Η άρση των υφιστάμενων εμποδίων για την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων / ισοτιμίας των διπλωμάτων που χορηγούνται από Κολέγια που κάνουν franchising (αντιπροσωπεύουν/ είναι πιστοποιημένα από ) Πανεπιστήμια του εξωτερικού
-Η ανασύσταση του νομικού πλαισίου που διέπει την ιδιωτική εκπαίδευση με κυριότερα σημεία την απλοποίηση της διαδικασίας έκδοσης άδειας για ιδιωτικά εκπαιδευτικά κέντρα
-Η απλοποίηση της διαδικασίας έκδοσης άδειας για φροντιστήρια, σχολές ξένων γλωσσών και κατ' οίκον διδασκαλία

Υπουργείο Παιδείας

-Η ολοκλήρωση της αξιολόγησης των δομών του Υπουργείου και των φορέων του και η στελέχωση των υπηρεσιών του
-Η εφαρμογή μέτρων δημοσιονομικού ελέγχου των εποπτευόμενων νομικών προσώπων
-Η καθιέρωση συστήματος ηλεκτρονικών δημοπρασιών για τις προμήθειες των εποπτευόμενων νομικών προσώπων
-Η ανάπτυξη εξελιγμένων πληροφοριακών συστημάτων για τη διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού και τη δημοσιονομική διαχείριση με στόχο τη διαφάνεια

Καλόγηρος Βασίλειος