Στο επίκεντρο της διαμάχης τα πιστοποιητικά αποφοίτησης κολεγίων
Η διάταξη που δίνει τη δυνατότητα να προσλαμβάνονται στη πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια δημόσια εκπαίδευση, εκπαιδευτικοί με πιστοποιητικά αποφοίτησης κολεγίων, βρέθηκε στο επίκεντρο έντονης λεκτικής αντιπαράθεσης μεταξύ της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως και του πρώην υπουργού του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Φίλη. Αφορμή υπήρξε, σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, η συζήτηση που ξεκίνησε στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, επί του νομοσχεδίου με τίτλο «Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων και άλλες διατάξεις».
Ο κ. Φίλης ζήτησε την απόσυρση της διάταξης για τα πιστοποιητικά κολεγίων, κάνοντας λόγο για τορπίλη στους διορισμούς των εκπαιδευτικών, με πιστοποιητικά κολεγίων που είναι μικρού κύρους.
Άμεση ήταν η αντίδραση της κ. Κεραμέως, που κατηγόρησε το ΣΥΡΙΖΑ για υποκρισία, τονίζοντας ότι αυτά που σήμερα καταγγέλλει η αξιωματική αντιπολίτευση τα εφάρμοσε πλήρως όταν ήταν κυβέρνηση, διορίζοντας εκπαιδευτικούς με πιστοποιητικά κολεγίων.
«Αυτό που κάνει το υπουργείο Παιδείας σήμερα με τη νομοθετική ρύθμιση, είναι αυτό που προβλεπόταν και ίσχυε, πριν ο ΣΥΡΙΖΑ προχωρήσει στην κατάργηση της κοινοτικής οδηγίας για τη δυνατότητα συμμετοχής υποψηφίων, κατόχων αναγνώρισης των επαγγελματικών προσόντων. Αποδεικνύει το σεβασμό της χώρας στο δίκαιο της Ε.Ε., ως προς την αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων και επαγγελματικής ισοδυναμίας του προσωπικού της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Το υπουργείο υποβάλλει το σχέδιο νόμου για να αποτραπεί το ενδεχόμενο παραπομπής της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο», τόνισε η κ. Κεραμέως.
Όπως είπε η υπουργός Παιδείας, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2019, και λίγο πριν τις εκλογές, τροποποίησε το πλαίσιο που ίσχυε για τον διορισμό ή πρόσληψη εκπαιδευτικών μέσω των διαδικασιών του ΑΣΕΠ, προκαλώντας την αντίδραση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία απείλησε με παραπομπή την Ελλάδα γιατί δεν προέβλεπε την ισότιμη αναγνώριση των πτυχίων.
Ακόμα, η κ. Κεραμέως διάβασε και κατέθεσε πίνακες 2018-2019 με προσλήψεις εκπαιδευτικών στη πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση με πτυχία από κολέγια, τονίζοντας ότι η προκήρυξη έγινε από τον τότε υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου.
«Τέσσερα χρόνια εξουσίας ο ΣΥΡΙΖΑ εφάρμοσε κανονικότατα όλες τις ρυθμίσεις για τα κολέγια», ανέφερε η κ. Κεραμέως.
«Αν ίσχυε αυτό τότε γιατί σήμερα φέρνετε νόμο;» αντέτεινε ο κ. Φίλης και κατηγόρησε την υπουργό Παιδείας για ανακρίβειες και ότι ψεύδεται.
«Πάρτε πίσω τη διάταξη αν έχετε δημοκρατική συνείδηση και να γίνει διάλογος», επέμεινε ο κ. Φίλης.
«Είναι εντυπωσιακό αυτό, να κατακεραυνώνετε σε όλους τους τόνους αυτό που εσείς φέρατε. Εφαρμόσατε όλες τις ρυθμίσεις για τα κολέγια, με υπογραφή του κ. Γαβρόγλου μέχρι το 2018, και ξαφνικά το 2019 προεκλογικά κόπτεστε και το καταργήσατε», σχολίασε η κ. Κεραμέως.
Από την πλευρά τους, τα κόμματα της αντιπολίτευσης άσκησαν κριτική στη κυβέρνηση, κυρίως σε ότι αφορά την ίδρυση Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης, αλλά και τη σύνδεση της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων για την έρευνα με την αξιολόγηση, αμφισβητώντας τους στόχους για καλύτερα, αξιόπιστα και ανταγωνιστικά ΑΕΙ.
Η υπουργός Παιδείας, απαντώντας στη κριτική του ΣΥΙΖΑ, τόνισε ότι η αξιωματική αντιπολίτευση δεν μπορεί να κατηγορεί τη σημερινή κυβέρνηση για περικοπές στον προϋπολογισμό των πανεπιστημίων, γιατί αύξησε τη τακτική χρηματοδότηση τους για το 2020 κατά 113 εκατ. ευρώ.
«Εγώ πιστεύω στα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια, εσείς προεξοφλείτε ότι δεν θα πιάσουν τα κριτήρια αξιολόγησης», σημείωσε η κ. Κεραμέως.
Απαντώντας και στις κατηγορίες του περί περιορισμού του αυτοδιοίκητου των ανωτάτων ιδρυμάτων, η κ. Κεραμέως αντέτεινε ότι «ο ΣΥΡΙΖΑ είχε νομοθετήσει ένα υπερ-ρυθμιστικό πλαίσιο, το οποίο πλέον καταργείται για να επιστρέψουν οι αρμοδιότητες εκεί που ανήκουν: στα ελληνικά πανεπιστήμια».
Μίλησε ακόμα για αναπομπές μη αρεστών εκλεγμένων καθηγητών πανεπιστημίων, στις οποίες είχε προχωρήσει ο πρώην υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, και πρόσθεσε ότι η κυβέρνηση της ΝΔ δεν πιστεύει στην παρεμβατικότητα στα ελληνικά πανεπιστήμια.
Διέψευσε ότι θα έρθουν τροπολογίες για περιορισμό φοιτητών στα ΑΕΙ, κατηγόρησε το ΣΥΡΙΖΑ ότι ίδρυε πανεπιστημιακά τμήματα ακόμα και με βουλευτικές τροπολογίες και πρόσθεσε ότι «εμείς δρούμε θεσμικά».
Όπως είπε η υπουργός Παιδείας, η χρηματοδότηση των πανεπιστημίων για την έρευνα, με βάση την αξιολόγησή τους, είναι ένα σύστημα που εφαρμόζουν οι ευρωπαϊκές χώρες.
Η υπουργός Παιδείας τόνισε ότι οι βασικοί άξονες του νομοσχεδίου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, έχουν στόχο τη διαφάνεια, την αντικειμενικότητα, την αξιοκρατία με κριτήρια ποιότητας, την αποκέντρωση εξουσιών, και την διαμόρφωση του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας.
«Επιδιώκουμε την απελευθέρωση της έρευνας και την δημιουργία ευέλικτου και ευπροσάρμοστου πλαισίου λειτουργίας των Ειδικών Λογαριασμών Έρευνας», είπε.
Σχολιάζοντας τις αιτιάσεις, ότι με την επίσκεψη και τις επαφές που είχε στην Αμερική δείχνει να απαξιώνει τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, αντέτεινε ότι ήδη είχε επισκεφθεί και είχε συνεργασία με ξένα πανεπιστήμια σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, με στόχο να καταστεί η Ελλάδα διεθνές κέντρο εκπαίδευσης και πόλος έλξης ξένων φοιτητών.
«Θα στηρίξουμε τα ελληνικά πανεπιστήμια για να συμμετέχουν σε διεθνή προγράμματα. Δική μας δουλειά είναι να δημιουργήσουμε διαύλους επικοινωνίας, και από κει και πέρα είναι δουλειά των πανεπιστημίων αν θα το κάνουν», είπε και πρόσθεσε:
«Πήγα στην Αμερική για να τους πείσω, πόσο σημαντικό είναι να στείλουν Αμερικανούς φοιτητές στη χώρα μας και να πληρώνουν δίδακτρα οι ξένοι και όχι οι Έλληνες φοιτητές».
Η κ. Κεραμέως, μίλησε ακόμα για αναστολή και όχι κατάργηση των 37 νέων πανεπιστημιακών τμημάτων, ενώ απαντώντας στις αιτιάσεις του ΣΥΡΙΖΑ περί αποκλεισμών εκπαιδευτικών, ανέφερε ότι δεν μπορεί να το λέει αυτό η κυβέρνηση που επέφερε δύο καταστροφικά πλήγματα, καταργώντας την επιπλέον μοριοδότηση σε δυσπρόσιτα σχολεία και την ποινική ρήτρα για όποιον εκπαιδευτικό δεν εμφανίζεται να αναλάβει καθήκοντα.
«Για εμάς, προτεραιότητα είναι η δίκαιη μεταχείριση στην εκπαίδευση», σημείωσε.
Απαντώντας επίσης στη κριτική του ΣΥΡΙΖΑ για την απόφαση της κυβέρνησης να επιδοτηθεί με το κονδύλι ύψους 2 εκ. ευρώ η Θεολογική Σχολή της Βοστώνης, η κ. Κεραμέως τόνισε ότι «κανένα κονδύλι δεν προβλέπεται από το υπουργείο Παιδείας αλλά είναι αρμοδιότητας του υπουργείου Εξωτερικών».
Στην αντίδραση του πρώην υπουργού Παιδείας και βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Φίλη, που έκανε λόγο για «ανήκουστα πράγματα να δίνονται τα λεφτά αυτά από τα μυστικά κονδύλια του υπουργείου Εξωτερικών», η υπουργός Παιδείας αντέτεινε ότι η αξιωματική αντιπολίτευση δεν αντιλαμβάνεται τη διατήρηση του εθνικού καθήκοντος των ομογενών.
Για την γιορτή των Τριών Ιεραρχών, διευκρίνισε ότι θα γίνονται το πρωί οι εορτασμοί και στη συνέχεια τα μαθήματα κανονικά.
Νωρίτερα, ο πρώην υπουργός Παιδείας και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης, είχε υποστηρίξει ότι «η κυβέρνηση θέλει να δημιουργήσει πανεπιστήμια – ανώνυμες εταιρίες», και ότι «η αξιολόγηση είναι τιμωρητική για τα ανώτατα ιδρύματα», ενώ χαρακτήρισε τορπίλη στην εκπαίδευση τους διορισμούς εκπαιδευτικών με πιστοποιητικά κολεγίων. τα οποία, όπως είπε είναι μικρού κύρους – και ζήτησε την απόσυρση της διάταξης.
«Η νομιμοποίηση των κολεγίων τορπιλίζει τους διορισμούς. Πήγατε δύο φορές στις ΗΠΑ. Πείτε μας με ποιους συζητήσατε. Γράφτηκαν επικίνδυνα πράγματα για τη λειτουργία των ελληνικών πανεπιστημίων. Φοβάμαι ότι τα κολέγια έρχονται γρήγορα εδώ, γιατί επιλέξατε προνομιακή συνεννόηση και συνεργασία με αμερικανικούς φορείς και υποβιβάζετε τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια. Αν υπάρχει δημοκρατική αντίληψη, να αποσύρετε τη διάταξη για τα κολέγια», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Φίλης.
Παράλληλα επέκρινε την απόφαση της κυβέρνησης να επιδοτήσει τη Θεολογική Σχολή της Βοστώνης, τονίζοντας ότι «δεν έχει καμία νομοθετική εξουσιοδότηση να μοιράσει εκατομμύρια σε ένα κολέγιο που ελέγχεται από τις αμερικανικές αρχές για αδιαφάνεια και διαφθορά».
Έντονη κριτική άσκησε και η πρώην αναπληρωτής υπουργός Παιδείας και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Σία Αναγνωστοπούλου, που υποστήριξε ότι με την Εθνική Αρχή, δημιουργείται ένα όργανο πάνω από τα πανεπιστήμια, καταργώντας την αυτονομία και το αυτοδιοίκητό τους.