Τα φροντιστήρια μέσης εκπαίδευσης παρά την κρίση συνεχίζουν να δέχονται κάθε χρόνο χιλιάδες μαθητές. Άλλωστε όπως έδειξε και έρευνα του Πανεπιστημίου Μακεδονίας η εισαγωγή σε ένα τμήμα των ΑΕΙ και ΤΕΙ είναι ο κύριος λόγος που οδηγεί τους μαθητές στα φροντιστήρια.
Συγκεκριμένα το 68% γονέων και μαθητών υποστήριξαν ότι ο λόγος της φοίτησης σε φροντιστήριο είναι η επιτυχία στις πανελλήνιες. Άλλοι δυο λόγοι φοίτησης που όμως συγκεντρώνουν πολύ χαμηλά ποσοστά (17% και 13% αντίστοιχα) είναι η βοήθεια στο σχολείο και η ουσιαστική μάθηση.
Στην έρευνα αποτυπώθηκαν και τα ποσά που δαπανούν οι γονείς. Πιο αναλυτικά το 61% διαθέτει για τα φροντιστήρια ποσό που ξεκινά από τα 2201 ευρώ και ξεπερνά τα 4000 ευρώ. Το 8% διαθέτει μέχρι 1000 ευρώ και το 16% από 1001 έως και 2200 ευρώ. Όπως αναφέρεται στην έρευνα τα νοικοκυριά δαπανούν το 11% περίπου του μέσου οικογενειακού εισοδήματος για τη φροντιστηριακή εκπαίδευση, γεγονός που αποδεικνύει ότι συνεχίζει να αποτελεί προτεραιότητα.
Στην εν λόγω έρευνα που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών καταγράφονται και τα κριτήρια επιλογής ενός φροντιστηρίου. Οι απόψεις μαθητών και γονέων ταυτίζονται ως προς τα τρία βασικά κριτήρια που είναι κατά σειρά η ποιότητα του προσωπικού (65%), οι επιδόσεις και οι επιτυχίες των μαθητών (45%) και το κόστος (37%). Τέταρτο κριτήριο είναι η απόσταση από τον τόπο κατοικίας (24%) , ενώ το περιβάλλον μάθησης, το μέγεθος των τμημάτων όπως και ο έλεγχος της πορείας δεν αποτελούν ουσιαστικά κριτήρια επιλογής ενός φροντιστηρίου. Περίπου 3 στους 10 μαθητές αλλάζουν φροντιστήριο γιατί δεν έχουν μείνει ικανοποιημένοι από το διδακτικό προσωπικό (45%) ενώ ο δεύτερος λόγος είναι η αδυναμία στην ανταπόκριση των διδάκτρων (12%). Οι περισσότεροι μαθητές που επιλέγουν ένα φροντιστήριο μέσης εκπαίδευσης δεν έχουν παρακολουθήσει ιδιαίτερα μαθήματα (70%). Το ποσοστό των μαθητών που εγκαταλείπουν τα ιδιαίτερα για να πάνε στο φροντιστήριο ανέρχεται σε 21%. Οι δυο βασικοί λόγοι της στροφής των εν λόγω μαθητών στα φροντιστήρια είναι το χαμηλότερο κόστος (44%) και η καλύτερη οργάνωση και κάλυψη των αναγκών των μαθητών (40%).
Όπως αναφέρεται και στα συμπεράσματα της έρευνας τα φροντιστήρια συνεχίζουν να αποτελούν βασική προτεραιότητα για τις οικογένειες που στρέφονται σε αυτά για λόγους καθαρά χρησιμοθηρικούς (εισαγωγή σε ΑΕΙ-ΤΕΙ). Ως ένδειξη της αυξημένης σημασίας που αποδίδεται καταγράφεται και η σχετικά χαμηλή ιεράρχηση του κόστους ως παράγοντα επιλογής του φροντιστηρίου στο οποίο θα φοιτήσει ένας μαθητής. Όσον αφορά τα προγράμματα παροχής υποστήριξης των μαθητών που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ το 64% μαθητών και γονέων είναι ενημερωμένο και σε ποσοστό 72% τοποθετείται θετικά στο να δίνονται κουπόνια που να μπορούν να χρησιμοποιηθούν ακόμα και σε φορείς ιδιωτικής εκπαίδευσης όπως τα φροντιστήρια.
Επιμέλεια
Καλόγηρος Βασίλειος, Υπ.Διδάκτωρ Π.Θ