Ο ΟΣΕ θα αναλάβει τον συντονισμό των δράσεων για την επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου της Πάτρας, ο οποίος εξυπηρετεί καθημερινά 8.000 επιβάτες και αποτελεί μία από τις πλέον δυναμικές γραμμές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Παράλληλα, η ΕΡΓΟΣΕ ωριμάζει τις μελέτες για την μετατροπή των γραμμών εύρους ενός μέτρου σε κανονικές στο τμήμα του δικτύου από την Πάτρα έως την Καλαμάτα, ενώ αναζητεί οικονομικό τρόπο για τη σύνδεση της υπό κατασκευή νέας γραμμής υψηλών ταχυτήτων Κιάτο - Αγιά με την τρίτη πόλη της χώρας.
Παρ' όλο που ο προαστιακός της Πάτρας κινείται σε ράγες, οι οποίες κατασκευάστηκαν στα τέλη του 19ου αιώνα, έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη του επιβατικού κοινού της πόλης. Μάλιστα, αποτελεί αίτημα της τοπικής κοινωνίας η επέκταση των δρομολογίων και προς Δυσμάς.
Έτσι, σε σύσκεψη των εμπλεκόμενων φορέων που πραγματοποιήθηκε στην Πάτρα, αποφασίστηκε ο ΟΣΕ να δημοπρατήσει την δημιουργία σταθμών και Αυτόματων Συστημάτων Ισόπεδων Διαβάσεων (ΑΣΙΔ) στο τμήμα Πάτρα - Κάτω Αχαγιά.
Η μελέτη εκπονήθηκε από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Πατρέων και περιλαμβάνει την δημιουργία 11 στάσεων σε Σιδηροδρομικό Σταθμό Αγίου Ανδρέα, ΔΕΥΑΠ, Ανθεία, Ιτιές, Παραλία, Τσαούση, Βραχνέικα, Τσουκαλέικα, Καμίνια, Αλισσό και Κάτω Αχαΐα.
Παράλληλα, θα τοποθετηθούν περί τα 35 ΑΣΙΔ. Το έργο θα στοιχίσει περίπου 5 εκατ. ευρώ και θα χρηματοδοτηθεί από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Δυτικής Ελλάδας, με στόχο να ολοκληρωθεί έως το 2015, όταν και λήγει η περίοδος επιλεξιμότητας των δαπανών. Επίσης, προγραμματίζεται και η επέκταση του προαστιακού προς Ανατολάς με δημιουργία στάσης στα Αραχωβίτικα.
Στο μεταξύ, η ΕΡΓΟΣΕ ρίχνει 7 εκατ. ευρώ για την ωρίμανση των μελετών για την κανονικοποίηση της γραμμής από την Πάτρα έως την Καλαμάτα. Προς οριστική μελέτη οδεύει το βόρειο τμήμα της γραμμής Πάτρα- Πύργος - Κατάκολο, ενώ σε λιγότερο ώριμο στάδιο βρίσκεται το τμήμα Αλφειός - Καλαμάτα.
Ειδικότερα, το πρώτο τμήμα έχει «σπάσει» σε δύο μελετητικά αντικείμενα: Το Πάτρα - Καβάσιλα προϋπολογισμού 2,9 εκατ. ευρώ και το Καβάσιλα-Πύργος - Ολυμπία - Κατάκολο, προϋπολογισμού 2,2 εκατ. ευρώ. Επίσης, μελετάται το λιγότερο ώριμο τμήμα Αλφειός - Κυπαρισσία - Καλαμάτα, προϋπολογισμού 1,8 εκατ. ευρώ. Οι εν λόγω μελέτες χρηματοδοτούνται κατά 50% από την Ευρώπη και 50% από εθνικούς πόρους.
Στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ σημειώνουν την ανησυχία τους για τις ιδιαίτερα μεγάλες εκπτώσεις που δίνουν οι υποψήφιοι μελετητές, εκφράζοντας την ανησυχία τους για την ποιότητα της δουλειάς που καλούνται να παραδώσουν. Το τμήμα Πάτρα - Καλαμάτα έχει ενταχθεί στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα, κάτι που του δίνει αυξημένες δυνατότητες να εξασφαλίσει χρηματοδότηση από τα κοινοτικά ταμεία στο μέλλον.
Επίσης, η ΕΡΓΟΣΕ προσπαθεί να βρει έναν οικονομικό τρόπο για να φτάσει η νέα γραμμή υψηλών ταχυτήτων στην Πάτρα. Η υφιστάμενη μελέτη για την σύνδεση Αγιάς - Πάτρας προβλέπει διπλή γραμμή με υπογειοποίηση σε βάθος 18 μέτρων, η οποία εκτιμάται ότι θα κοστίσει 500 εκατ. ευρώ, ποσό που είναι αδύνατον να δοθεί.
Έτσι, η εταιρία αλλάζει τον σχεδιασμό αναζητώντας μία καλύτερη και πιο οικονομική λύση, όπως να το διατηρηθεί η χάραξη της υφιστάμενης γραμμής, η οποία θα μπορούσε να μετατραπεί σε μεικτού εύρους και να φτάσει έτσι στο λιμάνι της πόλης. Ωστόσο, δεν υπάρξει ακόμη κάποια απόφαση.