Η Σερβία έχει ήδη κατασκευάσει το πρώτο τμήμα του αγωγού επί Σερβικού εδάφους
Η κατασκευή του πρώτου τμήματος του αγωγού φυσικού αερίου, που θα αποτελέσει τη συνέχεια του αγωγού Turk Stream στη Σερβική επικράτεια, έχει ολοκληρωθεί. Σύμφωνα με τον τηλεοπτικό και ραδιοφωνικό σταθμό της Βοϊβοντίνα (Voevodina), συνολικά 403 χιλιόμετρα σωλήνων θα τοποθετηθούν στη Σερβία από τα σύνορα με Βουλγαρία έως τα σύνορα με Ουγγαρία.
Επί του παρόντος, έχει κατασκευαστεί ένα τμήμα από τα βουλγαρικά σύνορα στην πόλη Τσούπρια (Chupria). Έχουν ξεκινήσει εργασίες για την κατασκευή του δεύτερου τμήματος - από την Τσούπρια μέχρι το Δούναβη.
Συνολικά, πρέπει να κατασκευαστούν τέσσερα τμήματα, σύμφωνα με τα σχέδια, ο αγωγός φυσικού αερίου θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους. Σύμφωνα με τους ειδικούς, πάνω από 50 χιλιάδες τόνοι σωλήνων θα χρησιμοποιηθούν κατά την κατασκευή του δεύτερου τμήματος.
Νωρίτερα, ο υπουργός Μεταλλείων και Ενέργειας της Σερβίας, Αλεξάντερ Άντιτς (Alexander Antich), δήλωσε ότι περίπου οι μισοί από τους σωλήνες που απαιτούνται για την κατασκευή του σερβικού τμήματος του αγωγού φυσικού αερίου Turk Stream (180 χιλιάδες τόνοι) έχουν ήδη φθάσει στη χώρα. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι παραδόσεις γίνονται μέσω θαλάσσης, οι σωλήνες πηγαίνουν στα λιμάνια της Σερβίας στον Δούναβη στο Νόβι Σαντ (Novy Sad) και στο Σμεντέρεβο (Smederevo).
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Σερβία ξεκίνησε τις εργασίες κατασκευής του τμήματος του αγωγού, χωρίς να περιμένει την ολοκλήρωση των εργασιών στο βουλγαρικό τμήμα. Η κοινοπραξία της Gazprom και της Srbijagas, η Gastrans doo Novi Sad κατασκευάζει το έργο από τα σύνορα με τη Βουλγαρία έως τα σύνορα με την Ουγγαρία. Η κατασκευή πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι τις 15 Δεκεμβρίου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το Φεβρουάριο ο Πρόεδρος της Σερβίας Αλεξάντρ Βούτσιτς (Alexander Vuchich) ανακοίνωσε ότι η χρονική στιγμή έναρξης της κατασκευής του τμήματος του Turk Stream για την προμήθεια ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρώπη εξαρτάται όχι μόνο από τη σερβική πλευρά αλλά και από «κάποιους από τους γείτονές μας». Εννοούσε τη Βουλγαρία. Στις αρχές Φεβρουαρίου, η υπουργός Ενέργειας Τεμενούζκα Πέτκοβα ( Temenuzhka Petkova) δήλωσε ότι το Βουλγαρικό τμήμα τουTurk Stream προς τα σύνορα με τη Σερβία θα ολοκληρωθεί και θα τεθεί σε λειτουργία μέχρι τις αρχές του 2020.
«Η έναρξη της κατασκευής συνδέθηκε άμεσα με την επιτυχία της τρίτης φάσης της οικονομικής δοκιμασίας (economic test), η οποία έληξε την τελευταία ημέρα του Ιανουαρίου. Η Bulgartransgaz πήρε την τελική επενδυτική απόφαση για την υλοποίηση αυτού του έργου και προχώρησε στη σύναψη συμφωνίας με τους συμμετέχοντες που υπέβαλαν δεσμευτικές προσφορές στο πλαίσιο της τρίτης φάσης της δοκιμής αγοράς (market test)», εξήγησε η Petkova.
Λίγο πριν, η Bulgartransgaz αποφάσισε να επενδύσει στην κατασκευή του νέου αγωγού φυσικού αερίου από τα σύνορα με την Τουρκία στη Σερβία. Το κόστος κατασκευής, σύμφωνα με προκαταρκτικά στοιχεία, θα είναι 2,7 δις. βουλγαρικά λέβα - περίπου 1,4 δις. ευρώ, δήλωσε η Bulgartransgaz. Το μήκος του αγωγού επί βουλγαρικής επικράτειας είναι 484 χιλιόμετρα. Προβλέπεται επίσης να κατασκευαστούν δύο σταθμοί συμπίεσης και ένας αγωγός αερίου μήκους 11,5 χλμ. από τα βουλγαρό-τουρκικά σύνορα μέχρι τον σταθμό συμπίεσης Στράντζα (Stranja).
Η επενδυτική απόφαση ελήφθη στο τέλος της δημοπρασίας για τη δέσμευση της δυναμικότητας του νέου συστήματος μεταφοράς αερίου. Δύο εταιρείες έχουν δεσμεύσει το 100% του όγκου όλων των μελλοντικών παραδόσεων φυσικού αερίου. Το επόμενο βήμα είναι η υπογραφή από τη Bulgartransgaz δεσμευτικών συμφωνιών με αυτές τις εταιρείες.
Η δημοπρασία πραγματοποιήθηκε σε τρία στάδια - από τις 21 Δεκεμβρίου έως τις 31 Ιανουαρίου. Συνολικά, τέσσερις εταιρείες υπέβαλαν αιτήσεις συμμετοχής στη δημοπρασία. Νωρίτερα, η ρωσική εταιρεία Gazprom ανακοίνωσε επίσης το ενδιαφέρον της για τη δημοπρασία. Ωστόσο, μόνο τρεις από τις τέσσερις εταιρείες έλαβαν μέρος στον πρώτο και δεύτερο γύρο.
Τα μέρη εξέφρασαν δυσαρέσκεια για τους όρους της συναλλαγής. Η Gazprom, για παράδειγμα, ανέφερε ότι τα ποσοστά απόδοσης του μελλοντικού βουλγαρικού αγωγού φυσικού αερίου υπερεκτιμήθηκαν, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε υψηλότερα τέλη μεταφοράς αερίου.
Ωστόσο, στο τρίτο στάδιο της δημοπρασίας, η Bulgartransgaz μείωσε τον όγκο της προσφερόμενης δυναμικότητας, αυξάνοντας την περίοδο δέσμευσης από 15 σε 20 χρόνια. Με αποτέλεσμα, οι δύο συμμετέχοντες αποφάσισαν να διατηρήσουν το 100% των προτεινόμενων όγκων αερίου και η δημοπρασία θεωρήθηκε έγκυρη.