Γάλατα, γιαούρτια, μπισκότα, κρουασάν και τυριά κλέβουν και καταναλώνουν μέσα στα σούπερ μάρκετ Έλληνες και αλλοδαποί.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της 'Καθημερινής" τα κρούσματα έχουν αυξηθεί και πλέον οι περισσότεροι προτιμούν να καταναλώσουν γρήγορα ένα τρόφιμο μέσα στο σούπερ μάρκετ. Καθημερινά οι εργαζόμενοι ανακαλύπτουν ανοιγμένες συσκευασίες σε διάφορες γωνίες, ενώ πολλές φορές κάνουν τα στραβά μάτια για να μην φέρουν σε δύσκολη θέση κάποιον που ανοίγει ένα κουτί μπιστότα για να περάσει η πείνα του.
"Τι να λέμε έχει πέσει πείνα στον κόσμο", αναφέρει ο υπεύθυνος μεγάλου σούπερ μάρκετ στο κέντρο της Αθήνας και προσθέτει ότι πλέον στόχος είναι γάλατα, γιαούρτια και μπισκότα. "Τα ανοίγουν και τα τρώνε επιτόπου", σημειώνει και προσθέτει ότι "Αν ο άλλος πεινάει εμείς τι να του πούμε; Το τρώει και φεύγει".
Ανάλογη εικόνα δίνουν και άλλα σούπερ μάρκετ της ευρύτερης περιοχής του κέντρου. "Ένας είχε ανοίξει μια συσκευασία τυρί για τοστ και το έτρωγε βιαστικά. Τον είδα, αλλά δεν ήθελα να τον φέρω σε δύσκολη θέση" λέει άνδρας της υπηρεσίας ασφαλείας ενός καταστήματος. Σε άλλη περίπτωση "συνελήφθη" μια γυναίκα να παίρνει ένα μπουκάλι λάδι από το καλάθι όπου συγκεντρώνονται τρόφιμα στα σούπερ μάρκετ για τα συσσίτια.
"Αν δούμε κάποιον να κλέβει του αφαιρούμε το προϊόν και τον αφήνουμε να φύγει", λέει υπεύθυνη άλλου καταστήματος. Πλέον οι υπεύθυνοι επιθυμούν τα θέματα αυτά να λύνονται χωρίς την παρέμβαση της Αστυνομίας, όταν πρόκειται για ένα τρόφιμο.
Σημειώνεται ότι οι μικροκλοπές διώκονται κατ' έγκληση και όχι αυτεπάγγελτα. Σύμφωνα με το άρθρο 377 του ποινικού κώδικα αν η πράξη της κλοπής του τροφίμου τελέστηκε από ανάγκη για άμεση κατανάλωση, τότε το δικαστήριο μπορεί να την κρίνει ατιμώρητη.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ECR Hellas το συνολικό ποσοστό των απωλειών των σούπερ μάρκετ από αυτή την πρακτική ανέρχεται σε 95 εκατ. ευρώ ετησίως και η τάση είναι αυξητική.
Περισσότερο ευάλωτα στις μικροκλοπές είναι, φυσικά, τα μεγάλα καταστήματα, όπου παρά τα εξελιγμένα συστήματα ασφαλείας, ο έλεγχος είναι δύσκολος. Πέραν εκείνων που αντιμετωπίζουν πρόβλημα επιβίωσης, σε αυτούς τους χώρους δρουν και "κανονικοί" παραβάτες που συνεχώς εφευρίσκουν νέες μεθόδους αφαίρεσης ειδών από τα ράφια (πονοκέφαλο, για παράδειγμα, προκαλεί στους υπευθύνους των καταστημάτων η τοποθέτηση σε συσκευασίες γάλακτος ή χυμών άλλων μικροαντικειμένων, μέθοδος γνωστή ως "milkshake").
Σύμφωνα με τελευταία έρευνα (ECR Hellas), το συνολικό ποσοστό των απωλειών από τα ράφια των σούπερ μάρκετ έχει αυξηθεί κατά 10% μέσα σε ένα χρόνο, με το κόστος για τις επιχειρήσεις να ανέρχεται σε πάνω από 95 εκατ. ευρώ ετησίως. Ειδικότερα, οι απώλειες στα προϊόντα ευρείας κατανάλωσης ανέρχονται στο 2,1% των πωλήσεων, με έντονα αυξητική τάση. Τα προϊόντα με τα μεγαλύτερα ποσοστά κλοπών είναι το λάδι, το μέλι, ο καφές, τα αλκοολούχα ποτά, τα προϊόντα στοματικής υγιεινής, τα ξυριστικά, τα ζαχαρώδη (τσίχλες, σοκολάτες κ.λπ.), τα καλλυντικά, οι μπαταρίες και τα τρόφιμα (τυριά κ.λπ).
Αντιμέτωποι με το πρόβλημα των μικροκλοπών είναι και οι ιδιοκτήτες μίνι μάρκετ. "Υπάρχει έξαρση, αν και σ' εμάς, όποιος θέλει να ελέγχει το κατάστημά του, μπορεί", λέει στην "Κ" ιδιοκτήτης μίνι μάρκετ στο Παγκράτι. "Το θέμα είναι ότι οι υπάλληλοι πια δεν θα ρισκάρουν επ' ουδενί τη σωματική τους ακεραιότητα για να σταματήσουν μια κλοπή. Δεν στενοχωριούνται πολύ και είναι κατανοητό στην εποχή που ζούμε". Σε άλλα καταστήματα οι κλοπές μειώθηκαν – όπως μειώθηκε και ο τζίρος. "Επεσε η δουλειά, έπεσαν και οι κλοπές", υποστηρίζει ιδιοκτήτης μίνι μάρκετ στους Αμπελοκήπους. "Αντε να μπει κανένας ξένος να πάρει (σ.σ. εννοεί κλέψει) κάνα ποτό, άντε να μπει κανένας Ελληνας να πάρει κάνα κουτί ζυμαρικά".