“Μην του κάνεις τη χάρη και τον αφήσεις ατιμώρητο”

Σαφείς συμβουλές να τιμωρούν οπωσδήποτε τους παραβάτες και να επιβάλλουν το νόμο, να αποφεύγουν τους συναισθηματισμούς και να έχουν την ικανότητα να ψυχολογούν τους επιβάτες βασιζόμενοι στο ένστικτό τους δίνει στους εθελοντές ελεγκτές ένας “οδηγός διαχείρισης κρίσεων” προς τους εθελοντές ελεγκτές εισιτηρίων.

Όπως αποκαλύπτει το “Πρώτο Θέμα”, το πολυσέλιδο κείμενο περιλαμβάνει συμβουλές και κανόνες συμπεριφοράς για τους δύστροπους και απρόβλεπτους κυρίως επιβάτες, σε μια προσπάθεια του ΟΣΥ να καταπολεμήσει την αιμορραγία των εσόδων των ΜΜΜ από την εισιτηριοδιαφυγή.

“Μην του κάνεις τη χάρη και τον αφήσεις ατιμώρητο για να σταματήσει να φωνάζει. Αυτό επιβραβεύει τη συμπεριφορά του και μαθαίνει σε αυτόν και σε άλλους ότι ο καβγάς είναι ο τρόπος για να πάρουν αυτό που θέλουν”, συμβουλεύει το εγχειρίδιο τους κυνηγούς της λαθρεπιβίβασης, που αποφασίζουν για βιοποριστικούς λόγους να δουλεύουν εκτός ωραρίου εργασίας στον έλεγχο των εισιτηρίων.

Ιδιαίτερη σημασία έχει, όπως αναφέρει η εφημερίδα, η καθοδήγηση που δίνεται σε συνθήκες απρόβλεπτες όταν οι ελεγκτές θα βρεθούν ενώπιον βίαιων και επιθετικών επιβατών. “Σκέψου άμεσα βασισμένος στο ένστικτό σου αν τα πράγματα ξεφεύγουν από τον έλεγχο. Μάθε να προβλέπεις πιθανή επιθετική συμπεριφορά παρατηρώντας τη μη λεκτική επικοινωνία και την εικόνα του, όπως σφιχτές γροθιές, σφιγμένα χείλη, τρεμάμενος τόνος φωνής, τεταμένη στάση σώματος, ξαναμμένα ρουθούνια, γκριμάτσες, ορθάνοιχτα μάτια”.

Η ΟΣΥ καθιστά ιδιαίτερα προσεκτικούς τους ελεγκτές σε περιπτώσεις μεθυσμένων και ναρκομανών επιβατών, προτρέποντας τους υπαλλήλους να ζητούν τη συνδρομή των οδηγών των οχημάτων και όπου κρίνουν σκόπιμο να καλούν την αστυνομία μέσω του υπηρεσιακού τους τηλεφώνου. “Ακόμη κι αν δεν είναι μεθυσμένος μη διστάσεις να καλέσεις την αστυνομία αν νιώθεις ότι απειλείται η σωματική ακεραιότητά σου”, επισημαίνει το επιμορφωτικό πρόγραμμα.

Επίσης, το εγχειρίδιο συμβουλεύει τους ελεγκτές το εξής: “Να μιλάς με σεβασμό, μολονότι δεν σέβεσαι τη συμπεριφορά του. Ανέπτυξε τα επιχειρήματά σου, αλλά διατήρησε ήρεμο τόνο στη φωνή σου. Μη συγχύζεσαι”. Τους καθοδηγεί επίσης να είναι ευχάριστοι και ώριμοι σαν επαγγελματίες. “Απάντησε όντας λογικός, αταλάντευτος, ευχάριστος, ώριμος και επαγγελματίας για να του δείξεις ότι εσύ θα κάνεις αυτό που είναι σωστό”.

Ωστόσο ερωτήματα δημιουργούνται για την ικανότητα απλών υπαλλήλων να εφαρμόσουν τους κανόνες που τους δίνονται σε ένα χαρτί και να υπερασπιστούν σύνθετα και αψυχολόγητα περιστατικά που μόνο η τεχνογνωσία ενός ειδικού θα μπορούσε να διαχειριστεί με επάρκεια. “Πριν από λίγους μήνες ένας επιβάτης πήδηξε από το ανοιχτό παράθυρο ενός λεωφορείου στον δρόμο για να αποφύγει το πρόστιμο”, αποκαλύπτει στην εφημερίδα ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΣΥ κ. Γιάννης Οικονόμου. Ευτυχώς, το ριψοκίνδυνο εγχείρημα δεν είχε άσχημο τέλος, γι’ αυτό και δεν πήρε δημοσιότητα.