«Αν υπάρχει μία υπηρεσία στην Ελλάδα που πρέπει να λειτουργεί σε 24ωρη βάση, εκτός από τα σώματα Ασφαλείας, είναι η Υπηρεσία της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας»
Οι λεπτομέρειες της χθεσινής άσκησης λειτουργίας αποστολής sms για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, ωσότου λειτουργήσει εξ ολοκλήρου το σύστημα 112 στο τέλος του έτους, το οποίο και αυτό δοκιμάστηκε, αξιολογούνται από το πρωί, με στόχο ο μεγάλος μηχανισμός της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας να έχει τα απαραίτητα αντανακλαστικά και να είναι αποτελεσματικός για την ασφάλεια και προστασία των ανθρώπων, της ζωής και των περιουσιών τους, ανέφερε, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού - Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM» ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας, Νίκος Χαρδαλιάς.
«Χθες, στη Σύρο, δοκιμάσαμε και τα δύο συστήματα. Αξιολογούμε με τις ομάδες εργασίας μία σειρά ζητημάτων που αφορούν στο χρόνο παράδοσης μηνυμάτων, στον τρόπο αντίδρασης των κέντρων των παρόχων, ζητήματα τεχνικά που είναι μικρά γρανάζια σε αυτό τον μηχανισμό», σημείωσε ο κ. Χαρδαλιάς.
Επισήμανε, δε, ότι «το μεγάλο θέμα της Πολιτικής Προστασίας δεν είναι αν κάποιος κάνει κάτι, είναι ξεκάθαρο στα εγχειρίδια ποιος κάνει τι, το μεγάλο στοίχημα είναι να υπάρξει εκείνη η δομή που θα ελέγχεται ο καθένας, ο οποίος αναλαμβάνει κάτι, αν το φέρνει εις πέρας και στον χρόνο που χρειάζεται έτσι ώστε ο μεγάλος μηχανισμός της Πολιτικής Προστασίας να είναι αποτελεσματικός».
Ο κ. Χαρδαλιάς υπογράμμισε ακόμα ότι στην Πολιτική Προστασία υπάρχουν μικρά και μεγάλα γρανάζια, οι εμπλεκόμενοι φορείς, τονίζοντας πως «αν ένα γρανάζι κολλήσει, όλος ο μηχανισμός καταρρέει».
Γι' αυτό τον λόγο, σημείωσε, υπάρχει ανάγκη σύστασης και λειτουργίας μίας Εθνικής Υπηρεσίας Διαχείρισης Κρίσεων, η οποία διαφοροποιείται από τη Γενική γραμματεία Πολιτικής Προστασίας. «Εθνική Υπηρεσία σημαίνει συγκεκριμένο όραμα, σχέδιο, αποτέλεσμα. Μιλάμε για έναν κολοσσό επιστημόνων και στελεχών, που θα έχουν συγκεκριμένη δουλειά να κάνουν».
Ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας υπενθύμισε ότι η «ενδιάμεση λύση» με sms έρχεται να καλύψει την αδυναμία ορισμένων συσκευών να λάβουν μηνύματα εκπομπής κυψέλης (CBS) και διαβεβαίωσε ότι το σύστημα 112 θα είναι διαθέσιμο στο τέλος του έτους. «Έχουμε δύο διαφορετικές διαδικασίες, η μία θέλει χρόνο να ολοκληρωθεί και θα ολοκληρωθεί μέχρι τέλος του έτους και υπάρχει και η ενδιάμεση λύση των sms , η οποία θα μας βοηθήσει σε περίπτωση που συμβεί οτιδήποτε, να ενημερώσουμε τον κόσμο για μία σειρά προβλημάτων που μπορεί να έχουν σχέση με πλημμυρικά φαινόμενα, πυρκαγιές· ουσιαστικά είναι οδηγίες προστασίας».
Σήμερα ξεκινά, εξάλλου, και η εκπαίδευση των ανθρώπων που θα «τρέξουν» την ενδιάμεση λύση μέχρι τέλος του χρόνου, έτσι ώστε από 10 Αυγούστου να είναι απολύτως λειτουργική. «Δηλαδή έναν μήνα -όπως ζήτησε ο πρωθυπουργός μετά την εξαγγελία και την εντολή του- να είμαστε έτοιμοι, από τις 10 Αυγούστου, 24 ώρες και 7 ημέρες την εβδομάδα να μπορούμε να υποστηρίξουμε αυτή την ενδιάμεση λύση. Στο τέλος του χρόνου θα είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε αυτό το οποίο αξίζει στους Έλληνες και θα έρθει να αποδείξει ότι η ελληνική Πολιτεία κάνει ό,τι μπορεί για τα ζητήματα της ασφάλειας, που αφορούν στη ζωή και την περιουσία των συμπολιτών μας».
Ανάγκη αναθεώρησης του νομικού πλαισίου, διαδικασιών και εγκυκλίων
«Δεν υπάρχει μαγικό ραβδί, δεν είναι ώρα για θριαμβολογίες αλλά για σκληρή δουλειά», σημείωσε ο κ. Χαρδαλιάς, κληθείς να σχολιάσει αν ένα χρόνο μετά την τραγωδία στο Μάτι, η Πολιτεία είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει τέτοιες μεγάλες κρίσεις. Επισήμανε, δε, την ανάγκη αναθεώρησης του νομικού πλαισίου, διαδικασιών και εγκυκλίων, «αφήνοντας στην άκρη πολυνομία και γραφειοκρατικά ζητήματα».
«Η δομή μας αλλάζει, θα φανεί αυτό στο νομοσχέδιο που θα κατατεθεί, πάμε σε μία κάθετη δομή, η οποία θα αφορά σε εθνικό, περιφερειακό, τοπικό επίπεδο κατά τα πρότυπα μεγάλων υπηρεσιών - οργανισμών παγκοσμίως. Δεν γίνεται τα αυτονόητα να είναι διεκδικούμενα ακόμη», είπε χαρακτηριστικά.
Εξέφρασε ακόμα την εκτίμηση ότι στο τέλος της αντιπυρικής περιόδου θα ξεκινήσει συζήτηση με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, που αφορά στο νομικό πλαίσιο που είχε ήδη αρχίσει διαβούλευση έτσι ώστε ό,τι θετικό υπάρχει να αξιοποιηθεί, ό,τι δημιουργεί περισσότερα προβλήματα από αυτά που λύνει να αναθεωρηθεί, ώστε μέσα στον χρόνο να κατατεθεί το ξεκάθαρο σχέδιο για την Πολιτική Προστασία.
«Αν υπάρχει μία υπηρεσία στην Ελλάδα που πρέπει να λειτουργεί σε 24ωρη βάση, εκτός από τα σώματα Ασφαλείας, είναι η Υπηρεσία της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας».
Ο κ. Χαρδαλιάς επισήμανε το γεγονός ότι «μέχρι σήμερα, οι υπηρεσίες Πολιτικής Προστασίας λειτουργούν σε ωράριο Δημοσίου» και μόνο το Κέντρο Επιχειρήσεων λειτουργεί όλο το 24ωρο, υπογραμμίζοντας ότι «θα λυθεί αυτό μέσα στα επόμενα 24ωρα με το καινούριο νομοσχέδιο που έρχεται».
«Το μεγάλο στοίχημα», κατέληξε ο κ. Χαρδαλιάς, είναι να λειτουργούν συνεργαζόμενα τα τέσσερα βασικά πεδία της Πολιτικής Προστασίας. «Το ζήτημα της Πολιτικής Προστασίας δεν είναι να σβήνουμε φωτιές αλλά να εστιάζουμε στην πρόληψη, την ετοιμότητα, στην αντιμετώπιση και στην αποκατάσταση. Ο καθένας από αυτούς τους τέσσερις κύκλους είναι ένα μεγάλο πεδίο, σκληρής δουλειάς», σημείωσε ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας