Ο μηχανοδηγός του επιβατικού τρένου ο εκτροχιασμός του οποίου στοίχισε τη ζωή σε 80 ανθρώπους στο Σαντιάγο δε Κομποστέλα, στη βόρεια Ισπανία, αρνήθηκε να απαντήσει στα ερωτήματα των ερευνητών οι οποίοι μετέβησαν στο νοσοκομείο για του πάρουν κατάθεση, ανακοίνωσε η αστυνομία.
Ο μηχανοδηγός, ο οποίος έχει τεθεί υπό κράτηση για "αμέλεια", "αρνήθηκε να απαντήσει στους αστυνομικούς" που διεξάγουν την έρευνα και πρόκειται να "οδηγηθεί ενώπιον δικαστή το συντομότερο", είπε στο Γαλλικό Πρακτορείο μια εκπρόσωπος της αστυνομίας.
Η αστυνομία στην Γαλικία ανακοίνωσε ότι ο 52χρονος μηχανοδηγός, που έχει τραυματιστεί ελαφρά και νοσηλεύεται, τέθηκε υπό κράτηση το βράδυ της Πέμπτης και κατηγορείται για "αμέλεια" και "αδικήματα τα οποία σχετίζονται με το δυστύχημα".
Στο δυστύχημα που είναι μια από τις μεγαλύτερες σιδηροδρομικές τραγωδίες των τελευταίων δεκαετιών στην Ευρώπη έχασαν τη ζωή τους περισσότεροι από 80 άνθρωποι ενώ από τους 87 τραυματίες που βρίσκονται στο νοσοκομείο οι 32 είναι σε κρίσιμη κατάσταση.
Η αμαξοστοιχία που είχε 218 επιβάτες εκτροχιάστηκε λόγω υπερβολικής ταχύτητας σε μια στροφή το βράδυ της Τετάρτης κοντά στο Σαντιάγο δε Κομποστέλα.
Ο μηχανοδηγός Φρανθίσκο Χοσέ Γκαρθόν, ο οποίος παραδέχθηκε ότι το τρένο έτρεχε με ταχύτητα 190 χιλιομέτρων ανά ώρα σε μια στροφή όπου το όριο ταχύτητας είναι 80 χ.α.ώ., έχει τεθεί υπό κράτηση στο νοσοκομείο όπου νοσηλεύεται και η αστυνομία ανακοίνωσε ότι έχει συλληφθεί διότι επέδειξε “αμέλεια”.
“Τα έκανα θάλασσα. Θέλω να πεθάνω”, φέρεται να είπε ο Γκαρθόν μετά το δυστύχημα, σύμφωνα με την εφημερίδα Ελ Μούντο.
Οι ερευνητές πρόκειται να μελετήσουν τα δεδομένα που περιέχονται στο “μαύρο κουτί” του τρένου, μια συσκευή καταγραφής των δεδομένων κάθε δρομολογίου, και να εξετάσουν επίσης τα συστήματα ασφαλείας στο συγκεκριμένο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου.
Εάν υπήρχε ένα πιο προηγμένο σύστημα ασφαλείας εγκατεστημένο, ο 52χρονος Γκαρθόν θα είχε ειδοποιηθεί αυτόματα ότι έχει υπερβεί κατά πολύ το όριο ταχύτητας στο συγκεκριμένο τμήμα της διαδρομής, επισήμανε η εφημερίδα Ελ Παΐς, παραπέμποντας στα αντίστοιχα συστήματα για τις γαλλικές υπερταχείες TGV. Ειδικοί επισήμαναν ότι εάν υπήρχε αυτό το πιο εξελιγμένο σύστημα θα μπορούσε να σταματήσει το συρμό ακόμη και μόνο του σε περίπτωση που το τρένο ανέπτυσσε υπερβολική ταχύτητα.
Στον πίνακα των οργάνων άναψε συναγερμός γιατί ο μηχανοδηγός είχε υπερβεί το όριο ταχύτητας, “κάτι το οποίο αναγνώρισε και ο ίδιος” ο Γκαρθόν, που «προσπάθησε να φρενάρει, χωρίς να μπορέσει να αποτρέψει την τραγωδία», τόνισε η Ελ Παΐς.
Το σύστημα ασφαλείας που είναι εγκαταστημένο στο συγκεκριμένο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου, το ASFA (Anuncio de señales y frenado automatico), είναι “ένα σύστημα που εξαρτάται περισσότερο από τον ανθρώπινο παράγοντα”, επισήμανε ο Χουάν Χεσούς Γκαρθία Φράιλε, γενικός γραμματέας του συνδικάτου των μηχανοδηγών, σύμφωνα με την εφημερίδα.
Στο μεταξύ, ιατροδικαστές αναμένεται να αναγνωρίσουν άλλα επτά θύματα σήμερα.
Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ επιβεβαίωσε ότι ένας πολίτης των ΗΠΑ είναι ανάμεσα στους νεκρούς, ενώ σύμφωνα με ισπανικά μέσα ενημέρωσης ανάμεσα στα θύματα είναι επίσης ένας υπήκοος της Δομινικανής Δημοκρατίας, ένας του Μεξικού κι ένας της Κολομβίας.
Το δυστύχημα είναι το χειρότερο στο σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας AVE που έχει σημειωθεί ποτέ και το πιο αιματηρό σιδηροδρομικό δυστύχημα στη χώρα της Ιβηρικής από το 1972, όταν σε μια σύγκρουση δύο τρένων κοντά στη Σεβίλλη έχασαν τη ζωή τους 86 άνθρωποι.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας σιδηροδρόμων Renfe, ο μηχανοδηγός εργάζεται σε αυτή 30 χρόνια κι υπηρετεί ως μηχανοδηγός για σχεδόν 13 χρόνια – από το 2000. Χειριζόταν συρμούς υψηλής ταχύτητας σε αυτή τη γραμμή εδώ και περίπου ένα χρόνο.