Τα 200 εκατομμύρια ευρώ θα μπορούσε να φτάσει ο τζίρος των μαρινών στην Ελλάδα, ενώ οι άμεσες θέσεις εργασίας θα ξεπερνούσαν τις 3.000, αν η χώρα μας πλησίαζε το μέσο όρο των δεδομένων που ισχύουν στην αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Αυτό δήλωσε μεταξύ άλλων ο πρόεδρος της Ένωσης Μαρινών Ελλάδας κ. Σταύρος Κατσικάδης , στην ομιλία του κατά τη διάρκεια της 2ης ημέρας του Posidonia Sea Tourism Forum, το οποίο πραγματοποιείται στην Αθήνα, με χορηγό επικοινωνίας το news.gr. Παρουσιάζοντας την σημερινή εικόνα της Ελλάδας στο χώρο των τουριστικών λιμένων, ο κ. Κατσικάδης παρέθεσε τα στοιχεία που δείχνουν τη σημαντική μείωση που παρατηρείται στα έσοδα των εν λόγο εγκαταστάσεων.
Συγκεκριμένα, ο τζίρος των 20 μεγαλύτερων μαρινών της χώρας, που διαθέτουν και το 65% των θέσεων ελλιμενισμού, έχει μειωθεί κατά 18% κατά την πενταετία 2009 – 2011, με τον τζίρο του 2011 να φτάνει μόλις τα 51 εκατ. ευρώ, ενώ τα στοιχεία για το 2012 δείχνουν περαιτέρω μείωση της τάξης του 10%. Όπως εξήγησε αυτό σημαίνει ότι μεγάλος αριθμός σκαφών έχει εγκαταλείψει τις μαρίνες στην Ελλάδα, με τη μεγαλύτερη μείωση να την έχουν υποστεί οι μαρίνες της Αττικής, σχεδόν κατά 25% . Όπως τόνισε ο κ. Κατσικάδης αυτό οφείλεται στην στοχοποίηση των σκαφών , μικρών και μεγάλων, από την ελληνική πολιτεία, η οποία επιβάλει συνεχώς νέα τέλη, υψηλούς συντελεστές φορολόγησης και υψηλότατο ΦΠΑ κατά 23%, την στιγμή που ο μεγάλος ανταγωνιστής μας η Τουρκία, έχει μηδενικό συντελεστή.
Η αύξηση του ΦΠΑ είχε ως αποτέλεσμα να φύγει μεγάλος αριθμός σκαφών από τη χώρα και τα ταμεία του κράτους να χάσουν πάνω από 40 εκατ. ευρώ, ενώ ταυτόχρονα χάθηκαν πολλές θέσεις εργασίας.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Μαρινών Ελλάδας, έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για την επιβολή του νέου τέλους «Παραμονής και Πλόων», χαρακτηρίζοντας το καταστροφικό. Επιπλέον το «νέο καμποτάζ» που εφαρμόζεται και δεν επιτρέπει στα σκάφη αναψυχής με σημαία τρίτης χώρας να αποβιβάζει τους πελάτες του στην Ελλάδα, αναμένεται να οδηγήσει μεγάλο αριθμό σκαφών στις μαρίνες γειτονικών χωρών.
Ο κ. Κατσικάδης παρουσίασε την τεράστια γραφειοκρατία που ισχύει σήμερα στο χώρο των μαρινών, η οποία όπως είπε θα πρέπει να περιοριστεί ή σε πολλές περιπτώσεις να καταργηθεί. Όπως είπε, έχουν γίνει πολλές προτάσεις από πλευράς Ένωσης, ώστε η χώρα μας να μπορέσει να προσελκύσει σκάφη και επενδύσεις και ζήτησε για ακόμη μια φορά από την πολιτεία να μειώσει το ΦΠΑ και τα τέλη. Όπως εξήγησε οι μαρίνες της χώρας θα μπορούσαν να επιτύχουν τζίρους της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ ετησίως και γενικά έσοδα από την ίδια δραστηριότητα πάνω του ενός δισ. ευρώ. Οι άμεσες θέσεις εργασίας θα μπορούσαν να φτάσουν τις 3.000 από 800 που είναι σήμερα, ενώ οι έμμεσες τις 50.000.
Ο πρόεδρος του Ταμείου Αξιοποίησης ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου, (ΤΑΙΠΕΔ) Στέλιος Σταυρίδης, τόνισε ότι αυτή είναι η τελευταία ευκαιρίας της Ελλάδας για επενδύσεις, αφού τα τελευταία 30 χρόνια με τον ένα ή τον άλλο τρόπο η χώρα έχει «διώξει» περισσότερες από 800 μεγάλες προτάσεις επενδύσεων. Μιλώντας για το πλάνο του Ταμείου να μισθώσει σε ιδιώτες τις μαρίνες της χώρας, προκειμένου να αναβαθμιστούν και να εξυγχρονιστούν, κάλεσε τις τοπικές κοινωνίες να σταματήσουν να αντιστέκονται στην ανάπτυξη και να παραμερίσουν τα μικροσυμφέροντα. Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε «ο πλούτος θα έρθει από την προσέλκυση τουριστών και όχι από τον προστατευτισμό και τις απαγορεύσεις. Αν δεν έχουμε σκάφη στις μαρίνες δεν θα γίνει τίποτα».
Τέλος ο κ. Σταυρίδης εξέφρασε την αγανάκτηση του για το νέο καμποτάζ στα σκάφη αναψυχής 3ης σημαίας που δεν θα μπορούν να αποβιβάσουν στην χώρα μας.
Βίκη Βαμιεδάκη
[email protected]