Το 24ο «θύμα» της τραγωδίας του Μονάχου

Το 24ο «θύμα» της τραγωδίας του Μονάχου

Η άγνωστη ιστορία του πιλότου της μοιραίας πτήσης που κατηγορήθηκε ως υπαίτιος της καταστροφής

Για την τραγωδία του Μονάχου στις 6/2/1958 που έβαλε τέλος στη ζωή 23 ανθρώπων και στην «ποδοσφαιρική ζωή» της μεγάλης Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ εκείνης της εποχής, έχουν γραφτεί και ειπωθεί πολλά. Οι «κόκκινοι διάβολοι» επέστρεφαν από το Βελιγράδι όπου είχαν πάρει την πρόκριση για τα ημιτελικά του Κυπέλλου Πρωταθλητριών (απέναντι στη Μίλαν) παίρνοντας ισοπαλία 3-3 με τον Ερυθρό Αστέρα.Το κλίμα ήταν πανηγυρικό για τους παίκτες του Ματ Μπάσμπι και τίποτα δεν προμήνυε την καταστροφή που θα ακολουθούσε.

Στο αεροδρόμιο του Μονάχου, η πτήση 609 της British European Airways έκανε στάση για ανεφοδιασμό καυσίμων. Ο πιλότος Τζέημς Θέην προσπάθησε δύο φορές να απογειώσει το αεροσκάφος αλλά λόγω των άσχημων καιρικών συνθηκών (δυνατός άνεμος, παγωμένη πίστα αεροδρομίου) δεν τα κατάφερε. Η τρίτη φορά ήταν και η μοιραία καθώς το αεροπλάνο δεν μπόρεσε να πιάσει την απαιτούμενη ταχύτητα στον αεροδιάδρομο με αποτέλεσμα να χάσει σταδιακά και τα δύο του φτερά μέχρι η άτρακτος να προσκρούσει σε ένα ξύλινο οίκημα και να τυλιχθεί στις φλόγες. Ο τραγικός απολογισμός ήταν 23 νεκροί (μεταξύ των οποίων 8 παίκτες της Γιουνάιτεντ) και 19 τραυματίες.

 

Οι ευθύνες των Γερμανών στον κυβερνήτη

Οι γερμανικές αρχές απέδωσαν ολοκληρωτικά την ευθύνη στον πιλότο Τζέημς Θέην. Ισχυρίστηκαν ότι βρέθηκε πάγος στο ένα φτερό, γεγονός που επέδρασε καθοριστικά στην τραγωδία, κάτι που ήταν ευθύνη του κυβερνήτη να ελεγχθεί πριν την απογείωση. Το ότι ο Θέην - σύμφωνα με τους Γερμανούς- δεν ξέπλυνε τον πάγο από τα φτερά είχε ως συνέπεια να μην πιάσει το αεροσκάφος την απαιτούμενη ταχύτητα για την απογείωση. «Το αεροπλάνο είχε καλυφθεί με χιόνι πάχους 8 εκατοστών, το οποίο έπρεπε να είχε απομακρυνθεί» τόνισαν χαρακτηριστικά.

Η συνέχεια των ερευνών έκανε λόγο για μία «λευκή περιοχή» στο αεροσκάφος που αποτυπώθηκε από έναν φίλο της Γιουνάιτεντ στο αεροδρόμιο κατά τη δεύτερη αποτυχημένη προσπάθεια απογείωσης, η οποία θεωρήθηκε ως κομμάτια χιονιού. Όλα έδειχναν τον πιλότο ως τον αποκλειστικό υπεύθυνο...

O Τζέημς Θέην από ένας εμβληματικός πιλότος της Βασιλικής Αεροπορίας είχε μετατραπεί ως το απόλυτο «κακό»  για τη βρετανική κοινή γνώμη. Ισχυρίστηκε από το ξεκίνημα των ερευνών ότι -κατά την εκτίμησή του- το χιόνι στον αεροδιάδρομο ήταν αυτό που μείωσε την ταχύτητα του αεροπλάνου.

Αγώνας για να αποκαλυφθεί η αλήθεια

Με τη φήμη του πλέον στα τάρταρα, ο Θέην ασχολήθηκε με αγροτικές δουλειές για να βγάζει τα προς το ζην, έχοντας πάντα στο μυαλό του να μπορέσει να αποκαλύψει τα αληθινά αίτια της τραγωδίας με δικές προσωπικές έρευνες. Πίστευε πάντα ότι η θεωρία περί χιονιού στα φτερά, δεν μπορούσε να εξηγήσει την τόσο μεγάλη απώλεια ταχύτητας και ότι η αλήθεια κρυβόταν στο χιόνι του αεροδιαδρόμου που εμπόδισε το αεροσκάφος να πάρει την αναγκαία ώθηση για την απογείωση.

Το πρώτο στοιχείο για την στροφή στις έρευνες, ήρθε από τη σύζυγο του Θέην, η οποία αποκάλυψε ότι το χιόνι στο αεροσκάφος είχε λιώσει από ποσότητα καυτών χημικών με τα οποία είχε ήδη ψεκαστεί. Όταν δε ο Βρετανός πολιτικός Χάρολντ Γουίλσον δήλωσε ότι ο πιλότος αποτελεί θύμα αδικίας, επικράτησε φρενίτιδα στα ΜΜΕ της εποχής.

Το 1968, Βρετανοί ερευνητές αποφάνθησαν ότι η φωτογραφία που είχε τραβηχτεί από το αεροσκάφος δεν έδειχνε χιόνι. Το αρνητικό από την επεξεργασία της δεν έδειχνε τίποτα στα φτερά, ήταν απλά η αντανάκλαση από την υγρή επιφάνεια που έκανε τους Γερμανούς να πιστέψουν ότι επρόκειτο για χιόνι. Το αποτέλεσμα της έρευνας αποκάλυψε την μεγάλη γκάφα των Γερμανών.

Δικαίωση 11 χρόνια μετά την καταστροφή

Η Βρετανική Κυβέρνηση, τον Μάρτιο του 1969, καθάρισε επίσημα το όνομα του Τζέημς Θέην από τις ευθύνες για την τραγωδία ωστόσο το στρες και τα ψυχικά τραύματα που είχε ήδη υποστεί, οδήγησαν στο θάνατό του λίγο μετά τις επίσημες αναφορές για τη δικαίωσή του.

Ο Χάρι Γκρεγκ, εκ των διασωθέντων παικτών της Γιουνάιτεντ, είχε δηλώσει κάποτε στο National Geographic ότι πάντα πίστευε πως οι Γερμανοί είχαν βρει τον Θέην ως αποδιοπομπαίο τράγο για το δυστύχημα.

«Η τραγωδία του Μονάχου δεν σκότωσε 23 ανθρώπους, αλλά έναν ακόμα, τον πατέρα μου»  σχολίαζε η κόρη του Τζέημς Θέην, Σεμπούντα.