L σημαίνει Large, Light, Love, Link και Loft: Λέξεις που περικλείουν τη φιλοσοφία του νέου μικρού αυτοκινήτου της Fiat.
Πρακτικό και ευρύχωρο, με φιλική στη χρήση και οικολογικού προσανατολισμού, τεχνολογία και προικισμένο με ένα μοντέρνο περιβάλλον στο εσωτερικό. Το 500 προφανώς και παραπέμπει στο μικρό αστικό αυτοκίνητο, το οποίο η ιταλική εταιρεία προσέθεσε πριν σχεδόν έξι χρόνια στην γκάμα της, "μεταφράζοντας" τις σχεδιαστικές γραμμές του θρυλικού cinquecento της δεκαετίας του '50 στη σύγχρονη εποχή.
Με περίσσιο στιλ και ελκυστικό ντιζάιν έγινε αμέσως επιτυχία και αναρριχήθηκε στην κορυφή των πωλήσεων της Fiat. Αυτά τα σχεδιαστικά στοιχεία -των διπλών στρογγυλών φωτιστικών σωμάτων εμπρός- δανείζεται και το 500L, συνδυάζοντας την πρακτικότητα και την ευρυχωρία με το ιταλικό στιλ. Εκεί σταματούν και οι ομοιότητες 500 και 500L, αφού το τελευταίο είναι ένα πολυμορφικό με ιδιαίτερο και εντελώς ξεχωριστό χαρακτήρα. Αποτελεί, μάλιστα και τον προπομπό μιας οικογένειας αυτοκίνητων που συνεχίζει να αυξάνεται με την προσθήκη του 500L Trekking (παρουσιάστηκε πρόσφατα στην έκθεση της Γενεύης), της 7θέσιας έκδοσης του 500L που αναμένεται μέσα στη χρονιά, και του τετρακίνητου 500Χ (θα προστεθεί στην γκάμα το 2014).
Αρκετά, όμως, με τη θεωρία, καιρός για πράξη. Έχοντας στα χέρια μας τα κλειδιά του δίχρωμου Fiat 500L δεν έχουμε παρά να κινηθούμε για μια ολόκληρη ημέρα στο αστικό περιβάλλον της Αθήνας και των περιχώρων της για να ανακαλύψουμε από πρώτο χέρι το χαρακτήρα του. Ξεκινάμε από τα βόρεια προάστια με κατεύθυνση προς το κέντρο. Από εκεί η διαδρομή θα μας οδηγήσει μέχρι το Λαγονήσι, πίσω προς Μεσόγεια και κατόπιν μέσω Αττικής οδού θα βρεθούμε στο βουνό, έως την Πάρνηθα.
Μια διαδρομή που ανταποκρίνεται στον πολύπλευρο χαρακτήρα του 500L , που θα κληθεί να αντιμετωπίσει τους αστικούς λαβυρίνθους και τις ανάγκες τις καθημερινότητας, να ταξιδέψει στον αυτοκινητόδρομο, αλλά και να εκδράμει στη φύση.
Βασισμένο σε μια παραλλαγή του δαπέδου του Punto, το 500L είναι σημαντικά μεγαλύτερο του απλού 500: Σχεδόν 60 εκατοστά μακρύτερο, 16 εκατοστά φαρδύτερο και 18 εκατοστά ψηλότερο. Με διαστάσεις 4.142x1.784x1.665 χλστ. και μεταξόνιο 2.612 χλστ. μπορεί άνετα να φιλοξενήσει πέντε επιβάτες, με το χώρο για τα γόνατα των πίσω να είναι υπεραρκετός ακόμα για τους πολύ ψηλούς. Δεν είναι, όμως, οι χώροι που εντυπωσιάζουν στην πρώτη επαφή με το αυτοκίνητο, αλλά η αίσθηση της ευρυχωρίας που διαθέτει το 500L.
Μεγάλες γυάλινες επιφάνειες, εμπρός κολόνες σχεδιασμένες με τέτοιο τρόπο ώστε να προσφέρουν πολύ καλή ορατότητα προς τα πλάγια και μια εντελώς κάθετη πέμπτη πόρτα, η οποία συμβάλλει στην καλύτερη προς τα πίσω ορατότητα. Η τεράστια ηλιοροφή που καλύπτει σχεδόν ολόκληρη την επιφάνεια της οροφής (1,5 τ.μ το εμβαδόν της) πλημμυρίζει την καμπίνα με φως και διατίθεται σε δύο εκδόσεις: σταθερή και ηλεκτρικά ανοιγόμενη.
Στη δική μας σταθερή υπάρχει και ηλεκτρικά κινούμενο σκιάδιο που φροντίζει να κρατήσει υπό σκιάν τους επιβαίνοντες, τους ζεστούς μήνες του καλοκαιριού. Η πρώτη στάση στο σουπερμάρκετ για τις αγορές της εβδομάδας αποκαλύπτει ένα πορτ-μπαγκάζ χωρητικότητας 343 λίτρων που αυξάνεται σε 400 λίτρα (χωράει δηλαδή μέχρι πέντε βαλίτσες), καθώς τα πίσω καθίσματα είναι συρόμενα και αναδιπλώνονται ξεχωριστά, διαμορφώνοντας τον κατάλληλο για κάθε περίσταση και ανάγκη χώρο. Επιπλέον, είναι δυνατή η πλήρης αναδίπλωση του εδράνου του πίσω καθίσματος για πλήρως επίπεδο πάτωμα στο χώρο αποσκευών.
Στο χώρο αποσκευών το Cargo Magic Space ρυθμίζεται σε τρία επίπεδα, επιτρέποντάς σου να φορτώσεις τα εύθραυστα αντικείμενα ξεχωριστά από τα βαριά, τα καθαρά από τα λερωμένα και τα υγρά από τα στεγνά. Συνολικά υπάρχουν 1.500 πιθανές διαμορφώσεις της καμπίνας. Μπορούν να μεταφερθούν αντικείμενα με μήκος μέχρι 2,4 μ., αναδιπλώνοντας το κάθισμα του συνοδηγού και μόνο το ένα πίσω κάθισμα. Ακόμη κι αν χρειαστεί να χρησιμοποιηθεί το μετατρεπόμενο σε τραπεζάκι κάθισμα του συνοδηγού, αυτό μπορεί να αναδιπλωθεί, δημιουργώντας μία πλήρη επιφάνεια υποστήριξης.
Αντιστεκόμαστε στον πειρασμό να σηκώσουμε το μισό ΙΚΕΑ και παραμένουμε σταθεροί στην πορεία μας που μας φέρνει αντιμέτωπους με το καθημερινό οδικό χάος της πρωτεύουσας. Η κίνηση απ' το ποτάμι προ το κέντρο αυξάνεται σταδιακά μέχρι της τελικής ακινητοποίησης, που φαίνεται να κοντοζυγώνει με μαθηματική ακρίβεια. Όπλο του οδηγού στην αστική μετακίνηση η ψηλή θέση οδήγησης, η οποία σε συνδυασμό με την απροβλημάτιστη ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις και τις συμπαγείς διαστάσεις του αυτοκινήτου κάνουν τη ζωή ευκολότερη.
Απ' την άλλη, η αυτόματη απενεργοποίηση και ενεργοποίηση του κινητήρα, μέσω του συστήματος start & stop, όταν το αυτοκίνητο ακινητοποιείται, συμβάλει στη σημαντική μείωση της κατανάλωσης. Έχει υπολογιστεί πως μπορεί να φτάσει έως και το 10% σε συνθήκες έντονης κυκλοφορίας. Ο οδηγός δεν έχει παρά να βάλει νεκρά και ο κινητήρας σβήνει, με το πάτημα του συμπλέκτη παίρνει αμέσως μπροστά χωρίς υστέρηση.
Κινούμενοι προς πλατεία Ομονοίας ανακαλύπτουμε τις αρετές του δικού μας ντίζελ 1.3 λίτρων: Με τη ροπή των 200 Nm να αποδίδεται χαμηλά, στις 1.500 σ.α.λ. το 500L μπορεί να κινηθεί σβέλτα και απροβλημάτιστα, κάνοντας την καθημερινή μετακίνηση λίγο πιο ευχάριστη. Ακόμα καλύτερα θα ήταν, βέβαια, τα πράγματα αν το κιβώτιο ήταν 6ταχυτο με "κοντύτερες" σχέσεις και πιο ευρεία κλιμάκωση.
Πάντως, ο ντίζελ των 85 ίππων δεν είναι η μοναδική επιλογή: Ο 1.400αρης βενζινοκινητήρας των 95 ίππων, ο υπερτροφοδοτούμενος, 2κύλινδρος Twinair των 105 ίππων, αλλά και ο νέος 1600αρης ντίζελ 105 ίππων αποτελούν ενδιαφέρουσες εναλλακτικές.
Ο τρίτης γενιάς common rail κινητήρας 1.6 MultiJet II turbo diesel χαρίζει στο Fiat 500L τελική ταχύτητα 181 χλμ./ώρα και επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 11,3 δλ. Η κατανάλωσή του είναι 4,5 λίτρα/100 χλμ. στον συνδυασμένο κύκλο και η εκπομπή CO2 117 γρ./χλμ. Με τον TwinAir το 500L καταναλώνει 4,8 λίτρα/100 χλμ. και εκπέμπει 112 γρ./χλμ.
To be continued...