Την... φόρμουλα ανέπτυξε διαπρεπής καθηγητής Φυσικής
Ποια είναι άραγε η συνταγή της επιτυχίας που εγγυάται κάθε καλό στη ζωή; Για τον διαπρεπή καθηγητή φυσικής Albert-László Barabási, το κλειδί είναι το να βρεις σε τι είσαι καλός και να μη σαλέψεις ούτε εκατοστό από αυτό.
Στο νέο του βιβλίο «The Formula: The Universal Laws of Success», αποκαλύπτει τα εξαγόμενα της έρευνάς του αναφορικά με τη φύση της επιτυχίας. Και τα αποτελέσματά της συνοψίζονται μάλιστα σε μια απλή εξίσωση.
Ο βαθμός της επιτυχίας λοιπόν για κάθε ιδέα, είτε μιλάμε για επιστημονική εργασία, έργο τέχνης ή επαγγελματική καριέρα («S» το αποκαλεί), αναλύεται σε δύο παράγοντες: την ουσιαστικά τυχαία ποιότητα της ιδέας (συμβολίζεται με «r») και την ικανότητα του δημιουργού πίσω από το έργο να δίνει σάρκα και οστά σε αυτές τις ιδέες («Q» στην εξίσωση του Barabási).
Η μαγική εξίσωση του ουγγρο-αμερικανού καθηγητή είναι λοιπόν η S = Qr, η επιτυχία κάθε πράγματος είναι αποτέλεσμα δηλαδή της τυχαίας αρχικής ιδέας και του παράγοντα προσωπικής ικανότητας Q.
Ο Barabási αποδίδει εξίσου μεγάλη σημασία και στους δύο παράγοντες της εξίσωσης και παίρνει ως παράδειγμα τον Στιβ Τζομπς, έναν άνθρωπο με εξαιρετικά υψηλό παράγοντα Q στον σχεδιασμό ηλεκτρονικών συσκευών. Γιατί είχε τότε μια σειρά από αποτυχημένα προϊόντα στο ενεργητικό του; Και εξηγεί: «Σκεφτείτε τα AppleLisa, NeXT, τα G-4 Cube, MobileMe. Δεν τα έχετε ακούσει ποτέ; Βρίσκονται στο νεκροταφείο των πολλών αποτυχιών του Τζομπς. Αν μια ιδέα έχει χαμηλή αξία στο r, όσο υψηλός και αν είναι ο παράγοντας Q, το προϊόν θα φτηνύνει».
Τι χρειάζεται η επιτυχία; Υψηλές τιμές και στις δύο μεταβλητές: «Όταν ο παράγοντας Q και το r είναι αμφότερα υψηλά, τότε ενισχύουν το ένα το άλλο, καταλήγοντας σε καινοτομίες που σφραγίζουν καριέρες. Σκεφτείτε το iPhone, μια φανταστική ιδέα που εκτελέστηκε άψογα, καταλήγοντας στο προϊόν που καθόρισε την κληρονομιά του Τζομπς».
Η έρευνα του φυσικού στον τομέα της επιτυχίας υποδεικνύει πως ο καλύτερος τρόπος για να πετύχεις είναι να βρεις κάτι που να είσαι καλός και να επιμένεις, δοκιμάζοντας συνεχώς νέα πράγματα στον κλάδο ή τον τομέα. «Το κλειδί της μακροπρόθεσμης επιτυχίας από τη σκοπιά του δημιουργού είναι απλό: άσε τις ποιότητες που σου δίνουν τον παράγοντα Q σου να κάνουν τη δουλειά τους δίνοντάς τους την ευκαιρία να αποδώσουν επιτυχία ξανά και ξανά»…