ΗΠΑ: Ξεκίνησε η “περιβαλλοντική” δίκη του αιώνα

Το 2010, σε ατύχημα σε εξέδρα της BP στον κόλπο του Μεξικό, 4 εκατ. γαλόνια πετρελαίου χύθηκαν στη θάλασσα

Στη Λουιζιάνα των ΗΠΑ διεξάγεται από χθες η δίκη για τη ρύπανση στον Κόλπο του Μεξικό, λόγω του ατυχήματος στην εξέδρα άντλησης πετρελαίου Deepwater Horizon τον Απρίλιο του 2010.

Από την έκρηξη στη εξέδρα της BP σκοτώθηκαν 11 άνθρωποι και 4 εκατ. βαρέλια πετρελαίου χύθηκαν στη θάλασσα, προκαλώντας τεράστια οικολογική καταστροφή.

Στη θέση του κατηγορουμένου βρίσκεται η βρετανική εταιρεία BP, η  οποία διώκεται από την Αμερικανική κυβέρνηση για την μόλυνση του Κόλπου του Μεξικού, τεράστιες καταστροφές στη θαλάσσια πανίδα, στις ακτές και στις οικονομίες Πολιτειών όπως η Λουιζιάνα και η Αλαμπάμα.

Μάλιστα, ο βασικός κατήγορος, το Υπουργείο Δικαιοσύνη των ΗΠΑ δήλωσε ότι στην εταιρεία BP βασίλευε η λεγόμενη "κουλτούρα εταιρικής ανευθυνότητας".

Στόχος της δίκης είναι, εκτός από τη διαλεύκανση των συνθηκών που οδήγησαν στην καταστροφή, ο καταμερισμός ευθυνών μεταξύ των εταιρειών που εμπλέκονται στην υπόθεση. Η BP ισχυρίζεται πως έως σήμερα έχει ξοδέψει περισσότερα από 24 δισ. δολάρια και πως συνολικά το ποσό που θα δαπανήσει για να ανακτήσει την αξιοπιστία της αγγίζει τα 42 δισ. δολάρια. 

Η στρατηγική που ακολουθείο πετρελαϊκός κολοσσός είναι ξεκάθαρη: επιδιώκει να μεταβιβάσει μέρος της ευθύνης στους μικρότερους και λιγότερο ισχυρούς συνεργάτες της - στην εταιρεία Transocean στην οποία ανήκε η πλατφόρμα και στην Halliburton η οποία ειδικεύεται στην εξερεύνηση κοιτασμάτων. Το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης όμως έχει κάθε λόγο να αποδείξει ότι η ευθύνη βαρύνει αποκλειστικά την BP καθώς είναι η μόνη που μπορεί να ανταποκριθεί στις υψηλές απαιτήσεις των εναγόντων.

Αυτό που πρέπει να αποφασίσει το δικαστήριο είναι εάν η BP είναι ένοχη για "αμέλεια" ή για "βαριά αμέλεια",  όσον αφορά τα μέτρα προστασίας που εφάρμοζε και τους ελέγχους ασφαλείας που πραγματοποιούσε. 

Εάν καταδικαστεί για "αμέλεια", τότε για κάθε βαρέλι αργού πετρελαίου που χύθηκε στη θάλασσα η BP θα πρέπει να πληρώσει έως 1.100 δολάρια. Εάν καταδικαστεί για "βαριά αμέλεια", θα πρέπει να δώσει έως και 4.300 δολάρια για κάθε βαρέλι. Το ανώτατο όριο συνολικά για πρόστιμα και κυρώσεις φτάνει τα 27,5 δισ. δολάρια.