Τι πληροφορίες θα περιέχει το αρχείο με την ονομασία PNR
Όνομα, διεύθυνση, προορισμό, τρόπο πληρωμής, ταξιδιωτικό ιστορικό, αποσκευές και όλα τα δεδομένα όσων ταξιδεύουν με αεροπλάνο θα πρέπει να στέλνουν οι αεροπορικές εταιρείες στην Ελληνική Αστυνομία.
Αυτό προβλέπει το νομοσχέδιο του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη που έχει κατατεθεί στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης και Δημόσιας Τάξης της Βουλής. Με το νομοσχέδιο ενσωματώνεται στην ελληνική νομοθεσία η ευρωπαϊκή οδηγία 681 του 2016.
Οι φάκελοι θα αφορούν όλους τους επιβάτες πτήσεων από ή προς ελληνικό έδαφος.
Τα δεδομένα προέρχονται από τα ονομαστικά αρχεία επιβατών (PNR - passenger name records), που οι ελληνικές αρχές θα συλλέγουν και θα επεξεργάζονται. Στόχος της ευρωπαϊκής οδηγίας είναι η καταπολέμηση και πρόληψη τρομοκρατικών επιθέσεων και σοβαρών εγκλημάτων.
Τα αρχεία PNR διαφέρουν από τα δεδομένα API (Advance Passenger Information). Τα API αφορούν βιογραφικές πληροφορίες που συγκεντρώνονται στην ταινία οπτικής αναγνώρισης του διαβατηρίου και περιέχουν το ονοματεπώνυμο, την ημερομηνία γέννησης και τον τόπο διαμονής. Τα PNR δεδομένα χρησιμοποιούνται για να ταυτοποιύνται πρόσωπα για τα οποία δεν υπάρχουν υποψίες αλλά θα μπορούσαν να απασχολήσουν τις αρχές, και για την αναγνώριση προσώπων στα οποία ανήκουν διευθύνσεις και πιστωτικές κάρτες που συνδέονται με ποινικά αδικήματα.
Οι αεροπορικές θα είναι υποχρεωμένες να διαβιβάζουν τα στοιχεία αυτά στις αρχές το αργότερο 24 ώρες πριν την προγραμματισμένη ώρα πτήσης.
Τα δεδομένα PNR θα διαβιβάζονται στην Μονάδα Στοιχείων Επιβατών η οποία θα συσταθεί στην Ελληνική Αστυνομία.
Στους φακέλους αυτούς θα έχουν επίσης πρόσβαση οι εισαγγελικές και δικαστικές αρχές, η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών, αλλά και οι Αρχές Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και Ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης.
Η Μονάδα Στοιχείων Επιβατών της ΕΛΑΣ θα μπορεί να διαβιβάζει δεδομένα PNR σε άλλα κράτη μέλη, στη Europol, ακόμα και στις αρχές κρατών εκτός ΕΕ εφόσον υπάρξει έγκριση του κράτους μέλους.
Σε καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης (ενδεχόμενο τρομοκρατικής απειλής π.χ.) τα δεδομένα θα διαβιβάζονται και σε χώρες εκτός ΕΕ, χωρίς να απαιτείται έγκριση του κράτους μέλους.
Όσες αεροπορικές εταιρείες δεν συμμορφωθούν θα είναι αντιμέτωπες με πρόστιμο ύψους 5.000 ευρώ για κάθε πτήση.