Δύο αγωνιστικά αυτοκίνητα F-TYPE Convertible
Η Jaguar δημιούργησε δύο αγωνιστικά αυτοκίνητα F-TYPE Convertible, με σχεδιαστικά στοιχεία από την F-TYPE Chequered Flag Limited Edition, για να συνεχίσει να γιορτάζει τα 70 χρόνια κληρονομιάς στη δημιουργία σπορ αυτοκινήτων από την παρουσίαση της XK 120 το 1948.
Τα αγωνιστικά αυτοκίνητα one-off F-TYPE αποτίουν επίσης φόρο τιμής στη θρυλική Jaguar XK 120 με αριθμό πινακίδας «NUB 120» που, στις αρχές της δεκαετίας 1950, ολοκλήρωσε τρία διαδοχικά ράλι Alpine με τον Ian Appleyard στο τιμόνι, χωρίς ούτε έναν βαθμό ποινής, και κέρδισε στα ράλι RAC και Tulip.
Και οι δύο F-TYPE Convertible αγωνιστικών προδιαγραφών τροφοδοτούνται από τον 4κύλινδρο κινητήρα βενζίνης 2,0 λίτρων, ισχύος 300 ίππων της Jaguar. Και τα δύο αυτοκίνητα κατασκευάστηκαν υπό την επίβλεψη του τμήματος Σχεδιασμού και Μηχανολογίας της μάρκας, με βάση τις προδιαγραφές της FIA, και διαθέτουν απόλυτα αναβαθμισμένα φρένα και ανάρτηση τοποθετημένη κατά μήκος ενός πλαισίου προστασίας από ανατροπή, αγωνιστικά καθίσματα με καλωδίωση έξι σημείων, φάρο στο καπό και πυροσβεστήρα.
Ο Ian Callum, Διευθυντής Σχεδίασης της Jaguar, λέει τα εξής: «Δεν έχω πολύ συχνά την ευκαιρία να σχεδιάσω ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο, επομένως ενθουσιάστηκα σκεπτόμενος πώς θα μπορούσαμε να δώσουμε έναν αντίστοιχο χαρακτήρα στα σύγχρονα σπορ αυτοκίνητα. Αυτά τα μοντέλα δημιουργήθηκαν ως φόρος τιμής στην XK 120 και όλα τα εξαιρετικά σπορ αυτοκίνητα Jaguar που ακολούθησαν από την παρουσίασή του πριν από 70 χρόνια, μεταξύ των οποίων και η πιο πρόσφατη F-TYPE Chequered Flag Limited Edition».
Τα αγωνιστικά μοντέλα F-TYPE έχουν αναβαθμιστεί όσον αφορά τα φρένα, τις αναρτήσεις και το σύστημα μετάδοσης κίνησης, ενώ έχουν προστεθεί επίσης αυλακωτοί δίσκοι με δαγκάνες τεσσάρων εμβόλων, μπροστά και πίσω. Με κατασκευασμένα στο χέρι αγωνιστικά αμορτισέρ και ελαφρύτερα ελατήρια, αυτά τα αυτοκίνητα υψηλής απόδοσης θα δώσουν εγγυημένα τον καλύτερό τους εαυτό στις δυσκολότερες πίστες ράλι.
Χάρη στα τριοδικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ, τα αυτοκίνητα μπορούν να προσαρμοστούν σε διαφορετικές επιφάνειες, ενώ τα σφαιρικά ρουλεμάν εξασφαλίζουν πρόσθετη ακρίβεια. Με τροχούς και ελαστικά που έχουν κατασκευαστεί με βάση τις προδιαγραφές του μηχανοκίνητου αθλητισμού και συγκεκριμένα για χρήση σε χαλίκι, το αυτοκίνητο αποκτά βελτιωμένη απόδοση ισχύος σε χαλαρές επιφάνειες χάρη σε ένα διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης, ενώ το υδραυλικό χειρόφρενο βοηθά τους οδηγούς να αντεπεξέλθουν σε στροφές-φουρκέτες.
Τα επετειακά μοντέλα κλήθηκαν να αποδείξουν τις δυνατότητές τους δίνοντας τα διαπιστευτήριά τους από πλευράς απόδοσης στη διαδρομή της Walters Arena στη Νότια Ουαλία, και πρόκειται να συμμετάσχουν σε μια σειρά από εκδηλώσεις της Jaguar τους επόμενους μήνες.
Από πλευράς χρωμάτων, τα σχέδια των αγωνιστικών αυτοκινήτων αντλούν τη έμπνευσή τους από τη νέα F-TYPE Chequered Flag Limited Edition, που διαθέτει μια σειρά από διακριτικές οπτικές βελτιώσεις στο εξωτερικό, μεταξύ των οποίων οι μοναδικοί τροχοί 20 ιντσών σε γυαλιστερό μαύρο χρώμα με φινίρισμα σε απόχρωση Diamond Turned και η μαύρη οροφή στο Coupé για αντίθεση. Το πολυτελές εσωτερικό από δέρμα Ebony Windsor αποτελείται από καθίσματα Performance με ανάγλυφα προσκέφαλα με το μοτίβο της καρό σημαίας των αγώνων ταχύτητας και διακοσμητικό κεντρικής κονσόλας από σκούρο βουρτσισμένο αλουμίνιο.
Η Jaguar F-TYPE Chequered Flag Limited Edition είναι διαθέσιμη σε τιμή που ξεκινά από 62.335 λίρες Αγγλίας και μπορεί να διαμορφωθεί στην ιστοσελίδα www.jaguar.co.uk.
70 χρόνια δημιουργίας σπορ αυτοκινήτων
Ο ιδρυτής της Jaguar, Sir William Lyons, παρουσίασε το σπορ αυτοκίνητο XK 120 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Earls Court το 1948. Επρόκειτο για το ταχύτερο όχημα παραγωγής της εποχής και η αντίδραση που προκάλεσε ήταν πολύ θετική, χάρη στον εντυπωσιακό σχεδιασμό του με τα σαρωτικά φτερά και τις μακριές, ρέουσες γραμμές.
Η XK 120 ήταν επιτυχημένη τόσο στον δρόμο όσο και στις αγωνιστικές πίστες και έδωσε τη δυνατότητα στον Ian Appleyard και τη σύζυγό του Pat (κόρη του ιδρυτή της Jaguar, Sir William Lyons) να ολοκληρώσουν το εξουθενωτικό Alpine Rally, χωρίς κανέναν βαθμό ποινής, για τρία χρόνια από το 1950 και να κερδίσουν το πολυπόθητο Coupé D’Or (Χρυσό Κύπελλο). Το 1951, οι Appleyard με την XK 120 τους κέρδισαν επίσης το πανευρωπαϊκό Tulip Rally των 3.400 χιλιομέτρων και το 1953 κέρδισαν το RAC Rally της Μεγάλης Βρετανίας και ήταν η πρώτη φορά που ανακηρύχθηκε ξεκάθαρος νικητής σε τέτοιον αγώνα.
Το ντεμπούτο της XK 120 το 1950 στο Le Mans που παραλίγο να καταλήξει σε νίκη ενθάρρυνε την Jaguar να επενδύσει μεγάλα κεφάλαια στο πρόγραμμα κατασκευής σπορ αυτοκινήτων και έναν χρόνο αργότερα, η ολοκαίνουρια C-type κέρδισε την πρώτη θέση στον θρυλικό αγώνα αντοχής διάρκειας 24 ωρών. Η C-type σχεδιάστηκε από τον αεροδυναμιστή Malcolm Sayer και έχει αναγνωριστεί ως ένα από τα πιο όμορφα αγωνιστικά αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν ποτέ, ενώ χάρη στο σαρωτικό σχήμα και τις ρευστές γραμμές του, έγινε το πρώτο όχημα που κατέκτησε τον τίτλο του νικητή στο Le Mans με μέση ταχύτητα πάνω από 100 mph.
Δύο χρόνια αργότερα, η C-type κατέκτησε άλλη μία επιτυχία στο Le Mans, αυτή τη φορά χάρη στην πρωτοποριακή χρήση δισκόφρενων, λίγο πριν την εμφάνιση και την απόλυτη κυριαρχία της D-type. Με τρεις συνεχόμενες νίκες από το 1955, ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που χρησιμοποίησε monocoque αμάξωμα αεροδυναμικού στυλ και διέθετε αρκετά από τα σχεδιαστικά στοιχεία της C-type, καθώς και τα περιμετρικά δισκόφρενα και τον κινητήρα XK.
Οι περιορισμοί στο μέγεθος των κινητήρων που τέθηκαν αργότερα την ίδια δεκαετία έβαλαν τέλος στις διαδοχικές επιτυχίες της Jaguar στο Le Mans, με αποτέλεσμα η εταιρεία να στρέψει την προσοχή της στον δρόμο και στην E-type. Το 1961, έκανε την εμφάνισή της η E-type με μακρύ, κομψό καπό, monocoque αμάξωμα σε εκλεπτυσμένη γραμμή κατά μήκος ενός ευθύγραμμου εξακύλινδρου κινητήρα XK 3,8 λίτρων και μια διαχρονική γοητεία που διήρκεσε τρεις γενιές. Τώρα, βρίσκεται σε διαδικασία επαναπροσδιορισμού ως ηλεκτρικό όχημα, με την ονομασία E-type Zero, από το τμήμα Special Operations της Jaguar.
Στα μέσα της δεκαετίας 1970, παρουσιάστηκε η XJ-S που χάρισε στον Tom Walkinshaw τη νίκη στο European Touring Car Championship το 1984 και πούλησε πάνω από 100.000 μοντέλα σε 21 χρόνια. Η XJ220 αποκαλύφθηκε το 1992 και ήταν το ταχύτερο όχημα παραγωγής εκείνης της εποχής, φτάνοντας μέχρι και τα 210 μίλια / ώρα. Τέσσερα χρόνια αργότερα, ακολούθησε η XK8, που παρέμεινε το σπορ αυτοκίνητο της Jaguar με τις περισσότερες πωλήσεις για ολόκληρη την επόμενη δεκαετία.
Ακολούθησαν τα μοντέλα XK και XKR κατασκευασμένα εξ’ ολοκλήρου από αλουμίνιο και σχεδιασμένα από τον Ian Callum, το 2005 και 2006 αντίστοιχα, πριν από την κυκλοφορία της F-TYPE το 2012. Το απόλυτο σπορ αυτοκίνητο της Jaguar, η F-TYPE, αποτελεί τον πνευματικό διάδοχο της E-type, εξισορροπώντας με απαράμιλλο τρόπο τη σαγηνευτική σχεδίαση, την εντυπωσιακή απόδοση και την εξαιρετική δυναμική.
Νίκος Τσάδαρης