Κυρώθηκε η σύμβαση για την ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου – Ποιοι είναι οι όροι παραχώρησης
Υπερψηφίστηκε στην Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο για το πλαίσιο με το οποίο θα παραχωρηθεί από το ελληνικό Δημόσιο ο χώρος του Θριασίου που θα γίνει – σύμφωνα με το σχεδιασμό- το μεγαλύτερο εμπορευματικό κέντρο της χώρας.
Η σύμβαση υπογράφεται μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και των εταιρειών ΓΑΙΟΣΕ, Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, ΕΤΒΑ Βιομηχανικές Περιοχές και της Goldair Cargo.
O αρμόδιος υπουργός, Χρήστος Σπίρτζης, μιλώντας από το βήμα της Βουλής για τους όρους της σύμβασης εξήγησε ότι προτιμήθηκε «το εμπροσθοβαρές τίμημα των 10 εκατ. ευρώ καθώς δημιουργεί καλύτερο αποτέλεσμα από εκείνο των 20 εκατ. ευρώ, καθώς με το πρώτο προκύπτει ελάχιστο εγγυημένο μίσθωμα 350.000 ευρώ, ενώ με το δεύτερο μειώνεται δραματικά στα 50.000 ευρώ».
Σχετικά με τους όρους παραχώρησης του Θριάσιου Πεδίου, ο κ. Σπίρτζης είπε πως δεν ικανοποιήθηκε κανένα αίτημα του παραχωρησιούχου, μεταξύ των οποίων ήταν η επιβολή σταθερού ΕΝΦΙΑ και η απαλλαγή από δημοτικά τέλη. Η μόνη απαλλαγή που εκχωρήθηκε ήταν από τα τέλη καθαριότητας υπό την προϋπόθεση ότι θα αναλάβει ο ίδιος την καθαριότητα. Απορριπτική, σύμφωνα με τον υπουργό, ήταν η απάντηση και στο αίτημα για φοροαπαλλαγές.
Για τους όρους δόμησης, ο κ. Σπίρτζης τόνισε πως αυτοί είναι σύμφωνοι με τις διεθνείς προδιαγραφές.
Όσο για το… μεγάλο στοίχημα των logistics που όπως αναφέρουν όλοι οι παράγοντες της αγοράς αλλά και της πολιτικής είναι αυτό που μπορεί να αποτελέσει τον κύριο μοχλό ανάπτυξης κάνοντας τη χώρα μείζονα διαμετακομιστικό κόμβο στην ευρύτερη περιοχή αλλά και την Ευρώπη, ο κ. Σπίρτζης είπε πως «η Ελλάδα έρχεται επιτέλους να αξιοποιήσει τη θέση της ως διεθνές κέντρο συνδυασμένων μεταφορών».
Ψηφίστηκε και η τροπολογία για τον Μητροπολιτικό Πόλο του Ελληνικού
Στις διατάξεις του νομοσχεδίου εντάχθηκε, μετά την ψήφισή της, και η τροπολογία για την «απρόσκοπτη εκτέλεση των οικοδομικών αδειών στον Μητροπολιτικό Πόλο Ελληνικού - Αγίου Κοσμά». Συγκεκριμένα, με την υπόψη τροπολογία, τροποποιούνται - συμπληρώνονται διατάξεις του ν. 4062/2012 σχετικά με το καθεστώς οικοδομικής και περιβαλλοντικής αδειοδότησης που διέπει την εκτέλεση οικοδομικών εργασιών στον Μητροπολιτικό Πόλο Ελληνικού-Αγίου Κοσμά. Ειδικότερα, μεταξύ άλλων: *Εγκρίνονται με τις οριζόμενες κ.υ.α. και οι περιβαλλοντικοί όροι της εφαρμογής του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ) καθώς και τω έργων υποδομής που εξυπηρετούν τη συνολική λειτουργία του Μητροπολιτικού Πόλου και προβλέπεται η σχετική διαδικασία, *αποσαφηνίζεται ότι το Γραφείο Ελληνικού, εκδίδει τις οικοδομικές άδειες όλων των κατηγοριών εντός του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού - Αγίου Κοσμά, όπου απαιτείται, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
Οι θέσεις των κομμάτων και η κόντρα στη Βουλή
«Με την επικύρωση της σύμβασης αυτής, προχωράει ένα έργο που επανειλημμένα από το 2004 είχαν προσπαθήσει οι προηγούμενες κυβερνήσεις να το ολοκληρώσουν, με κατ' επανάληψη αποτυχημένες προσπάθειες, ένα έργο για το οποίο οι απαλλοτριώσεις είχαν ξεκινήσει από το 1979. Σήμερα, αυτή η κυβέρνηση πετυχαίνει εκεί που απέτυχαν όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις», είπε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κωνσταντίνος Σπαρτινός. «Ακούσαμε άλλη μια φορά τον πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας να προσπαθεί χωρίς περίσκεψη και ανενδοίαστα να υπονομεύσει κάθε επενδυτική αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας, καλώντας Άραβες επενδυτές να επενδύσουν στη χώρα μας, αλλά μόνο όταν θα είναι αυτός πρωθυπουργός, δηλαδή στο απώτατο και το άδηλο μέλλον», σχολίασε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ.
«Αυτή η σύμβαση, την οποία φέρνει σήμερα στη Βουλή η κυβέρνηση, είναι εξόχως προβληματική, αντιστρατεύεται το δημόσιο συμφέρον, περιλαμβάνει αντισυνταγματικές διατάξεις και αποτελεί αποτέλεσμα περίεργων αποφάσεων και ζυμώσεων, οι οποίες εγείρουν πολλά ερωτηματικά», είπε ο βουλευτής της ΝΔ Κ. Καραμανλής. «Πιστεύουμε στην ανάγκη αξιοποίησης του Θριασίου, που θα ενισχύσει τον ρόλο του Πειραιά στον θαλάσσιο διάδρομο της Ασίας και της Ευρώπης. Δεν είναι δυνατόν, όμως, να στηρίξουμε τη συγκεκριμένη σύμβαση που έχετε φέρει με διαφοροποιημένους όρους από αυτούς της προκήρυξης», είπε ο βουλευτής της ΝΔ και επισήμανε ότι κατατέθηκε μία μοναδική προσφορά. «Δεν είναι δυνατόν να περιμένετε να στηρίξουμε μία σύμβαση, στην οποία προβλέπεται εφάπαξ τίμημα, μειωμένο κατά 50%, με την απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της ΓΑΙΑΟΣΕ», είπε ο κ. Καραμανλής.
«Δεν υπάρχει ούτε ένας Έλληνας που να μη θέλει την αξιοποίηση του Θριάσιου. Προφανώς το Θριάσιο πρέπει να αξιοποιηθεί, γιατί αποτελεί εθνικό στόχο η Ελλάδα να αποτελέσει ένα σημαντικό διαμετακομιστικό κόμβο των Βαλκανίων και όχι μόνο», είπε ο βουλευτής της ΔΗΣΥ Γιάννης Μανιάτης και πρόσθεσε: «'Αλλο, όμως, η σωστή αξιοποίηση του Θριάσιου και άλλο τα «δωράκια» κάποιων εκατομμυρίων ευρώ, που εμπεριέχονται σε συγκεκριμένα άρθρα της σύμβασης, την οποία προφανώς θα καταψηφίσουμε». Ο κ. Μανιάτης αναφέρθηκε και στους διαγωνισμούς που προηγήθηκαν: «Ο πρώτος διαγωνισμός για το Θριάσιο έγινε το 2006-2009. Το όφελος του ελληνικού δημοσίου ήταν 77 εκατομμύρια ευρώ. Ο δεύτερος διαγωνισμός έγινε με υπογραφή του κ. Σπίρτζη τον Νοέμβριο του 2015 και αφορούσε παραχώρηση για πενήντα χρόνια με συνολικό όφελος του δημοσίου 63 εκατομμυρίων ευρώ. Ο τρίτος διαγωνισμός έγινε μετά από έναν χρόνο, τον Ιούνιο του 2016, με υπογραφή ξανά του κ. Σπίρτζη. Έχουμε μείωση του οφέλους του δημοσίου κατά 51%. Τα 63 εκατομμύρια γίνονται 31 εκατομμύρια. Τι κρύβεται;».
To σχέδιο νόμου υπηρετεί την καπιταλιστική κερδοφορία, ανέφερε στη συζήτηση που προηγήθηκε, η βουλευτής του ΚΚΕ, Διαμάντω Μανωλάκου. «Δεν μιλάμε για τα 588 στρέμματα κρατικής γης που δίνονται πάμφθηνα, αλλά για την προστιθέμενη αξία που θα δημιουργηθεί σε αυτά και ποιος θα την καρπωθεί», είπε η βουλευτής του ΚΚΕ και επισήμανε: «Δεν πρέπει να παγιδεύονται η εργατική τάξη και τα λαϊκά στρώματα στο να διαλέξουν ανταγωνιστή, δηλαδή τον εκμεταλλευτή τους. Διότι, όλοι έχουν ενιαία και ομόφωνη άποψη στην εκμετάλλευση της εργατικής δύναμης».
«Θεσμοθετείται ένα ξεκάθαρο νομικό πλαίσιο για την ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο», είπε ο βουλευτής των ΑΝΕΛ Κωνσταντίνος Κατσίκης. «Το νέο εμπορευματικό κέντρο Θριασίου θα προσδώσει με τη λειτουργία του μεγάλη προστιθέμενη αξία στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών», είπε ο βουλευτής των ΑΝΕΛ.
«Είμαστε θετικοί σε κάθε επένδυση που εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον και γίνεται με όρους διαφάνειας, αξιοκρατίας και ωφελεί σε μακροχρόνιο και όχι βραχυπρόθεσμο ορίζοντα την κοινωνία, την οικονομία ευρύτερα και όχι μόνο στενά της περιοχής», ανέφερε ο βουλευτής του Ποταμιού, Γιώργος Αμυράς, που δεν έκρυψε όμως τον προβληματισμό του διότι «οι υποδομές της συγκεκριμένης περιοχής δεν είναι τόσο ικανές για να απορροφήσουν τους κραδασμούς από μια τέτοια επένδυση» και γιατί θα τετραπλασιαστούν τα βαρέα οχήματα επιβαρύνοντας περιβαλλοντικά την περιοχή.
«Πρόκειται σαφώς για ένα έργο στρατηγικής σημασίας με πολλαπλές αναπτυξιακές προοπτικές, που ξεπερνά σαφέστατα και τα σύνορα της χώρας και θα συμβάλλει στην αύξηση των μεταφερόμενων με τον σιδηρόδρομο εμπορευματικών φορτίων και την ανάδειξη, βέβαια, της Ελλάδος σε ισχυρό παράγοντα της εφοδιαστικής αλυσίδας και σε μια κύρια πύλη διακίνησης εμπορευμάτων προς την υπόλοιπη Ευρώπη», είπε ο βουλευτής της Ένωσης Κεντρώων Μάριος Γεωργιάδης. Ο βουλευτής υπογράμμισε όμως, ότι ένα «φιλέτο» παραχωρείται για μεγάλο χρονικό διάστημα, έχει διαφοροποιηθεί η τελική σύμβαση από την προκήρυξη, και δίνονται απαράδεκτες διευκολύνσεις σε σχέση με τον συντελεστή δόμησης.
«Το ελληνικό Δημόσιο έχει πληρώσει πάρα πολλά μέχρι να έρθει αυτή η σύμβαση μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και των εταιρειών του και κάποιων ιδιωτικών εταιρειών. Ο νέος - εντός πολλών εισαγωγικών - «επενδυτής» που έρχεται, επί της ουσίας πληρώνει ψίχουλα, για να μην πούμε τίποτα. Παραλαμβάνει μια τεράστια επένδυση και θα έχει αποκλειστική χρήση. Όλα ευνοϊκά γι' αυτόν», ανέφερε ο Ηλίας Παναγιώταρος.