Οδηγίες για την εξασφάλιση αυστηρότερου έλεγχου στα αποτελέσματα των προϋπολογισμών των φορέων της γενικής κυβέρνησης παρέσχε με εγκύκλιό του ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Χρ. Σταϊκούρας.
Σύμφωνα με την εγκύκλιο, η Προεδρία της Δημοκρατίας, τα υπουργεία, οι αποκεντρωμένες διοικήσεις και οι ανεξάρτητες αρχές, καθώς και τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου που ανήκουν στη γενική κυβέρνηση θα πρέπει να καταρτίζουν μηνιαίο πρόγραμμα εκτελέσεως του προϋπολογισμού τους.
Συγκεκριμένα με ευθύνη των Προϊσταμένων των Γενικών Διευθύνσεων των Οικονομικών Υπηρεσιών των φορέων θα καταρτίζεται μηνιαίο πρόγραμμα εκτέλεσης του Τακτικού Προϋπολογισμού και του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και θα τίθενται τριμηνιαία ανώτατα όρια πληρωμών και μεταβολής απλήρωτων υποχρεώσεων ανά ειδικό φορέα και συγκεντρωτικά ανά φορέα.
Τα μηνιαία προγράμματα αποστέλλονται στη Διεύθυνση Προϋπολογισμού γενικής κυβέρνησης μέχρι την 15 Δεκεμβρίου κάθε έτους για τον προϋπολογισμό του επόμενου έτους. Ειδικά για το οικονομικό έτος 2013, το μηνιαίο πρόγραμμα εκτέλεσης θα πρέπει να αποσταλεί μέχρι την 31 Δεκεμβρίου 2012.
Σύμφωνα με την εγκύκλιο ως τριμηνιαίοι στόχοι ορίζονται τα τριμηνιαία ανώτατα όρια πληρωμών και μεταβολής απλήρωτων υποχρεώσεων όπως αυτά έχουν περιληφθεί στο μηνιαίο πρόγραμμα εκτέλεσης του προϋπολογισμού. Μετά δε τη συμφωνία των στόχων με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους θα καταρτίζονται τα μνημόνια συνεργασίας. Ειδικά δε για το οικονομικό έτος 2013 μπορούν να καταρτισθούν μέχρι τις 15 Ιανουαρίου 2013.
Οι τριμηνιαίοι στόχοι του φορέα θα τροποποιούνται αποκλειστικά και μόνο εφόσον τροποποιείται το συνολικό ύψος του προϋπολογισμού του λόγω εγγραφής πίστωσης από ειδικά έσοδα που δεν είχαν προβλεφθεί στον προϋπολογισμό, μεταφοράς πιστώσεων από φορέα σε φορέα και ενίσχυση πιστώσεων από το αποθεματικό του κρατικού προϋπολογισμού.
Τα τριμηνιαία στοιχεία για την εξέλιξη των μεγεθών του κρατικού προϋπολογισμού του φορέα θα αποστέλλονται στη Διεύθυνση Προϋπολογισμού γενικής κυβέρνησης, μέχρι τις 20 του επόμενου μήνα από την λήξη του κάθε τριμήνου. 6. Στα αποτελέσματα κάθε τριμήνου, θα περιλαμβάνονται εκτός από τη εξέλιξη των δαπανών (πληρωμές) και η μεταβολή των απλήρωτων υποχρεώσεων του κάθε φορέα, σε σχέση με την 31 Δεκεμβρίου του προηγούμενου έτους.
Η επίτευξη των στόχων θα εξετάζεται σωρευτικά σε τριμηνιαία βάση, ενώ η απόκλιση από τους τριμηνιαίους στόχους θα προσδιορίζεται από το φορέα συγκεντρωτικά και θα αξιολογείται από τη Διεύθυνση Προϋπολογισμού γενικής κυβέρνησης.
Ο Προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης των Οικονομικών Υπηρεσιών του φορέα θα πρέπει να παρακολουθεί τη μηνιαία εκτέλεση του προϋπολογισμού του φορέα του και στην περίπτωση που διαφαίνονται πιθανές αποκλίσεις από τους τριμηνιαίους και ετήσιους στόχους μεριμνά για διορθωτικές παρεμβάσεις μείωσης των αποκλίσεων.
Σε περίπτωση που η υπέρβαση είναι άνω του 10%, ο Προϊστάμενος της γενικής διεύθυνσης των Οικονομικών Υπηρεσιών θα συντάσσει έκθεση αιτιολόγησης της απόκλισης αυτής την οποία θα αποστέλλει προς τη Διεύθυνση Προϋπολογισμού Γενικής Κυβέρνησης και ταυτόχρονα θα περιγράφει τα μέτρα που έχουν ήδη ληφθεί ή σχεδιάζεται να ληφθούν για τη διόρθωση της απόκλισης.
Τέλος στις περιπτώσεις που από τα μηνιαία στοιχεία εκτέλεσης των προϋπολογισμών των υπουργείων και των φορέων της γενικής κυβέρνησης, διαπιστώνεται αρνητική απόκλιση άνω του 10% από τους τριμηνιαίους δημοσιονομικούς στόχους για τη διαφορά μεταξύ εσόδων και υποχρεώσεων, περικόπτεται, με απόφαση του Διευθυντή Προϋπολογισμού Γενικής Κυβέρνησης, ποσό πιστώσεων για λειτουργικές δαπάνες των υπουργείων ή επιχορήγηση ή απόδοση πόρων ή οποιασδήποτε μορφής ενίσχυση από τον κρατικό προϋπολογισμό σε φορείς της γενικής κυβέρνησης, ίσο με το ποσό της υπέρβασης πέραν του ανωτέρω ποσοστού.
Η διαδικασία αυτή ενεργοποιείται, εάν δεν έχουν υλοποιηθεί οι δέουσες διορθωτικές παρεμβάσεις. Εάν, βάσει των απολογιστικών στοιχείων του επόμενου τριμήνου προκύψει ότι οι αποκλίσεις έχουν εξισορροπηθεί, το ποσό των πιστώσεων που έχει περικοπεί, δύναται να επαναδιατεθεί.
Σε περίπτωση που για δυο συνεχόμενα τρίμηνα διαπιστώνεται απόκλιση άνω του 10% από τους δημοσιονομικούς στόχους και δεν έχουν ληφθεί τα απαραίτητα μέτρα, ο υπουργός Οικονομικών δύναται να ορίζει Επόπτη Οικονομικών Υπηρεσιών σε εποπτευόμενους φορείς της γενικής κυβέρνησης, οι αρμοδιότητες και οι υποχρεώσεις του οποίου θα καθορίζονται με την απόφαση ορισμού του.