Ένα ηλεκτρικό όχημα με κινητή θέση οδήγησης και επιτάχυνση 0-100 σε 2 δευτερόλεπτα
Η Audi παρουσίασε το πλήρως ηλεκτροκίνητο PB18 e-tron, ένα σχεδιαστικό και τεχνολογικό concept για τα μοντέλα υψηλών επιδόσεων του μέλλοντος. To σπορ φουτουριστικό μοντέλο είναι εμπνευσμένο από τις νίκες της εταιρείας στο Le Mans και δημιουργήθηκε στο νέο σχεδιαστικό κέντρο της, στο Malibu της Καλιφόρνια.
Το πρωτότυπο είδε για πρώτη φορά το φως της δημοσιότητας λίγο μακρύτερα, στο «Pebble Beach Automotive Week», με το όνομά του να προκύπτει από τη συντομογραφία της Pebble Beach, καθώς και του πιο επιτυχημένου αγωνιστικού στην κατηγορία αγώνων LMP1, του Audi R18 e-tron. Το PB18 e-tron ακολουθεί την παραδοσιακή διάταξη ενός σπορ αυτοκινήτου που έχει τον κινητήρα τοποθετημένο στο κέντρο. Με κατάλληλη τοποθέτηση των μπαταριών, το κέντρο βάρους του αυτοκινήτου βρίσκεται πίσω από τα καθίσματα και μπροστά από τον πίσω άξονα προς όφελος της οδηγικής απόλαυσης.
Η χρήση αλουμινίου, ανθρακονημάτων και πολυσυνθετικών υλικών διασφαλίζει ένα πολύ ελαφρύ πλαίσιο. Χάρη και στις νέες, στερεού τύπου (solid-state) μπαταρίες το συνολικό βάρος δεν ξεπερνά τα 1.500 κιλά, όταν το μήκος του αμαξώματος φτάνει τα 4,53 μέτρα, το πλάτος τα 2 μέτρα και το ύψος τα -μόλις- 1,15 μέτρα.
Το πιο ενδιαφέρον όμως σημείο του PB18 e-tron είναι η θέση οδήγησης. Το αυτοκίνητο έχει σχεδιαστεί και «αναπτυχθεί» με τη θέση οδήγησης (κάθισμα, τιμόνι, πεντάλ, πίνακας οργάνων) στο κέντρο, όπως ακριβώς σε ένα μονοθέσιο αγωνιστικό. Επειδή όμως στόχος των σχεδιαστών και των μηχανικών ήταν και η καθημερινή χρήση του αυτοκινήτου, δόθηκε η δυνατότητα μετακίνησης της θέσης οδήγησης από το κέντρο προς το πλάι, σε «παραδοσιακή» διάταξη αυτοκινήτου δρόμου. Αυτή η μετακίνηση είναι πολύ εύκολη και γίνεται από τον ίδιο τον οδηγό σε ελάχιστο χρόνο. Στη περίπτωση αυτή υπάρχει χώρος και για συνεπιβάτη, με το κάθισμά του και τη ζώνη ασφαλείας τριών σημείων να αποκαλύπτονται από μία θέση αποθήκευσης στο δάπεδο του οχήματος.
Η κινητήρια δύναμη στο PB18 e-tron παρέχεται από τρεις δυνατούς ηλεκτροκινητήρες: έναν μπροστά και δύο πίσω, που κινούν ξεχωριστά τον κάθε τροχό, ώστε το πρωτότυπο να έχει αυθεντική quattro μετάδοση. Στον μπροστινό άξονα η ισχύς φτάνει έως 150 kW, όταν στον πίσω η συνδυασμένη φτάνει τα 350 kW. Η μέγιστη απόδοση φτάνει τα 500 kW και με ενισχυμένη λειτουργία (boosting) ο οδηγός έχει προσωρινά στην διάθεσή του 570 kW. Η συνδυασμένη ροπή έως 830 Nm διασφαλίζει επιτάχυνση για τα 0-100 χλμ./ώρα σε λιγότερο από 2 δευτερόλεπτα, επίδοση που δε διαφέρει και πολύ από εκείνη ενός πρωτότυπου της κατηγορίας LMP1.
Η υγρόψυκτη μπαταρία στερεού τύπου έχει χωρητικότητα 95 kWh και με μία φόρτιση προσφέρει αυτονομία 500 χιλιομέτρων σύμφωνα με τον κύκλο μετρήσεων WLTP. Το PB18 e-tron έχει σχεδιαστεί για φόρτιση στα 800 volts, κάτι που σημαίνει πως μπορεί να γεμίσει τις μπαταρίες του σε περίπου 15 λεπτά της ώρας. Επίσης, υπάρχει η δυνατότητα ασύρματης φόρτισης μέσω του Audi Wireless Charging (AWC) που συμπεριλαμβάνει μία επαγωγική πλάκα δαπέδου.
Η Audi εξελίσσει οχήματα με ηλεκτρικό ή υβριδικό σύστημα πρόωσης ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του '80. Η πρώτη εμφάνιση ενός αυτοκινήτου της μάρκας που συνδυάζει κινητήρα εσωτερικής καύσης με ηλεκτροκινητήρα ήταν το duo το 1997, το οποίο βασιζόταν στο πλαίσιο ενός A4 Avant. Σημαντική τεχνολογική εξέλιξη για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ήταν το R8 e-tron που παρουσιάστηκε το 2009 και που το 2012 σημείωσε χρόνο ρεκόρ για ηλεκτρικό αυτοκίνητο στο North Loop του Nürburgring.
Το 2015, στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης η μάρκα παρουσίασε ένα άλλο πρωτότυπο, το concept e-tron quattro, που ήταν ο πρόδρομος του πρώτου ηλεκτρικού αυτοκινήτου παραγωγής της μάρκας. Το πρωτότυπο αυτό έχει εξελιχθεί πλέον σε κανονικό μοντέλο παραγωγής, που αποκαλύπτεται σε λιγότερο από ένα μήνα στο Σαν Φρανσίσκο των ΗΠΑ. Ως ένα ριζικά επανασχεδιασμένο SUV με ηλεκτρικό DNA, το e-tron διαθέτει αυτονομία που ξεπερνά τα 400 χιλιόμετρα στον κύκλο WLTP προφέροντας παράλληλα την ευρυχωρία και την άνεση ενός τυπικού μεγάλου μοντέλου Audi.
Νίκος Τσάδαρης