Ο κινητήρας του Multistrada 1200 για το 2013

Ο δικύλινδρος V-90 του Multistrada είναι ο γνωστός "Testastretta 11°", τον οποίο φορά το μοντέλο από την παρουσίασή του, το 2010. Testastretta σημαίνει "στενή κεφαλή" και η συγκεκριμένη σχεδίαση χρονολογείται από το 2001, οπότε και φορέθηκε αρχικά στο 996R.

Το επίθετο "στενή" δεν προσδιορίζει το πλάτος της κεφαλής σε εκατοστά, αλλά το ότι διαθέτει μικρή περιεχόμενη γωνία βαλβίδων. Οι προηγούμενες κεφαλές στα Ducati είχαν περιεχόμενη γωνία βαλβίδων 40 μοίρες. Στην Testastretta είναι μόλις 25ο.

Αφού ξεκαθαρίσαμε την έννοια αυτή, ας δούμε τι σημαίνει τώρα το "11ο";

Είναι λίγο περίπλοκο, αλλά για αρχή, σημαίνει 11ο μοίρες. Ο αριθμός "11" λοιπόν αναφέρεται στο διάστημα overlap (μετριέται σε μοίρες) του στροφάλου. Εννοώντας ότι για 11 μοίρες περιστροφής του στροφάλου, παραμένουν ταυτόχρονα ανοιχτές τόσο οι βαλβίδες εισαγωγής όσο και εξαγωγής.

Λίγη βασική τεχνογνωσία: όσο μεγαλύτερο το διάστημα overlap (αλληλοκάλυψης), τόσο μεγαλύτερη η κατανάλωση και η απόδοση του κινητήρα στις υψηλές στροφές --αλλά και τόσο χειρότερες η ροπή, η ομαλή λειτουργία και οι εκπομπές ρύπων στις λίγες στροφές. Αντίθετα, όταν το overlap είναι περιορισμένο (λίγες μοίρες), τόσο πιο ήμερος, γραμμικός και νηφάλιος είναι ο κινητήρας, με ανάλογα μικρότερη κατανάλωση αλλά και απόδοση.

Στην 1198 από την οποία προέρχεται ο παρών κινητήρας, το overlap είναι 40 μοίρες. Στο Multistrada μόλις 11. Σαφώς λοιπόν έχει δοθεί βάρος από τους σχεδιαστές στην ευκολία οδήγησης, την πολιτισμένη συμπεριφορά, τη μείωση των κραδασμών, της κατανάλωσης και των εκπομπών ρύπων.

Μετά τη βασική αυτή εισαγωγή, ας δούμε τι αλλαγές κουβαλάει ο νέος Testastretta. Τα μπεκ ψεκασμού ψεκάζουν τώρα το καύσιμο υπό οξύτερη (μικρότερη) γωνία στον αυλό εισαγωγής -ουσιαστικά πάνω στη "ράχη" της αντίστοιχης βαλβίδας. Σκοπός είναι η ταχύτερη εξαέρωσή του, διότι αυτό βελτιώνει την καύση και άρα την αποδοτικότητά του. Κανονικά, το καύσιμο βγαίνει από τις οπές του μπεκ υπό τη μορφή μικροσταγονιδίων - τα οποία καίγονται λιγότερο αποτελεσματικά από ό,τι το ίδιο καύσιμο σε αέρια μορφή.

Η τροποποίηση αυτή υπονοεί και αλλαγή της σχεδιαστικής φιλοσοφίας, καθώς στο προηγούμενο μοντέλο το μπεκ ψέκαζε σχεδόν κάθετα στον αυλό εισαγωγής, προκειμένου να επιτευχθεί ομοιόμορφη διάχυση του καυσίμου στο παρεχόμενο ρεύμα αέρα. Η φετινή τροποποίηση σημαίνει ότι πλέον θεωρείται προτιμότερη η ταχεία εξαέρωση του καυσίμου, με το πρόσθετο πλεονέκτημα της ψύξης της βαλβίδας εισαγωγής (το πλέον καταπονούμενο μέρος ενός σύγχρονου κινητήρα μετά το έμβολο).