Στόχος της σουηδικής εταιρίας είναι μια επιτυχημένη πορεία όπως εκείνη της τηλεοπτικής Netflix
O Ντάνιελ Εκ, επικεφαλής της σουηδικής υπηρεσίας μουσικής συνεχούς ροής Spotify, είναι ένας άνθρωπος με συγκεκριμένη αποστολή, την οποία ο ίδιος περιγράφει ως εξής: «Να αξιοποιήσουμε το δυναμικό της ανθρώπινης δημιουργικότητας, δίνοντας σε εκατομμύρια καλλιτέχνες την ευκαιρία να ζήσουν από τη μουσική τους και σε εκατομμύρια χρήστες τη δυνατότητα να απολαύσουν και να εμπνευστούν από αυτή». Το πρόβλημα ωστόσο του κυρίου Εκ είναι ότι η δημοφιλής εταιρεία καταγράφει μέχρι σήμερα μόνο απώλειες, γεγονός που ενδέχεται να αποθαρρύνει επίδοξους επενδυτές όταν σήμερα η Spotify εισαχθεί στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.
Μπορεί η Spotify να είναι σήμερα η πιο επιτυχημένη διαδικτυακή υπηρεσία μουσικής αναπαραγωγής στον κόσμο, με πάνω από 70 εκατομμύρια συνδρομητές και συνολικά σχεδόν 160 εκατομμύρια χρήστες, όμως παρά τα άλματα που καταγράφει στο τζίρο της (39% το 2017!) οι απώλειες αυξήθηκαν από 349 εκ. σε 378 εκατομμύρια σε σχέση με πέρυσι. Για την τρέχουσα χρονιά η σουηδική εταιρία αναμένει μεν να σπάσει το φράγμα των 200 εκατομμυρίων χρηστών, υπολογίζει ωστόσο σε ζημιές 230-330 εκατομμυρίων δολαρίων.
Η Spotify θέλει να μοιάσει στη …Netflix
Για να προσελκύσει επενδυτές η Spotify επιδιώκει τις συγκρίσεις με την αμερικανική υπηρεσία τηλεοπτικής συνεχούς ροής Netflix, η οποία επί σειρά ετών, πριν καθιερωθεί στο τηλεοπτικό στερέωμα, κατέγραφε σημαντικές απώλειες. Σήμερα όμως η αξία της Netflix στο χρηματιστήριο ξεπερνά τα 130 δις δολάρια. Αναλυτές εκτιμούν πάντως ότι η αξία της Spotify στο χρηματιστήριο ενδέχεται να φθάσει το 20 δις δολάρια.
Υπάρχει όμως μια θεμελιώδης διαφορά με την Netflix. H Spotify δαπανά 75 σεντς, από κάθε δολάριο που εισπράττει, σε πνευματικά ή συγγενικά δικαιώματα. Αντίθετα η αμερικανική διαδικτυακή τηλεοπτική υπηρεσία κάνει και δικές της παραγωγές και έχει γίνει φόβητρο των μεγαθηρίων, όπως η Disney και η Times Warner. Η εξάρτηση της Spotify από τους μουσικούς κολοσσούς Sony Music και Universal είναι πολύ μεγαλύτερη. Οπότε η διαπραγματευτική θέση της σουηδικής εταιρίας είναι μάλλον αδύναμη από τη στιγμή που δεν σχεδιάζει δικές της μουσικές παραγωγές, ξεκινώντας ένα ανταγωνισμό με τις μουσικές εταιρίες. Φήμες ωστόσο θέλουν τον σουηδό επικεφαλής να έχει συμφωνήσει με τις εταιρίες σε χαμηλότερο αντίτιμο για τα πνευματικά και τα συγγενικά δικαιώματα.
Για την είσοδό της στο χρηματιστήριο της Νεάς Υόρκης η Spotify θα ακολουθήσει μια αντισυμβατική, αλλά οικονομικότερη μέθοδο για μια εταιρία του μεγέθους της. Με απευθείας εγγραφή και όχι με έκδοση μετοχής με αρχική τιμή, όπως συνηθίζεται. Στο πλευρά της έχει βέβαια συμβούλους των επενδυτικών τραπεζών Goldman Sachs Stanley Morgan. Εκφράζονται ωστόσο φόβοι για χάος στην πρεμιέρα εισαγωγής της δημοφιλούς εταιρίας στο χρηματιστήριο.
Πηγή: DW