Ισότητα των ευκαιριών σημαίνει και δίκαιο καταμερισμό του κόστους. Και υπάρχουν κάποιοι που υπολόγισαν με μαθηματική ακρίβεια το δίκαιο αυτό “μερίδιο”. Φοιτητές του πανεπιστημίου του Τορίνο στην Ιταλία δημιούργησαν έναν αλγόριθμο, που υπολογίζει πόσα δίδακτρα πρέπει να πληρώνουν -αναλόγως εισοδήματος- για να είναι δίκαιη η επιβάρυνσή τους.
Οι φοιτητές είχαν διαπιστώσει ότι το σύστημα που τους χώριζε σε τέσσερις κατηγορίες ανάλογα με τα εισοδήματά τους και με βάση αυτόν τον διαχωρισμό καθοριζόταν και το ύψος των διδάκτρων επιβάρυνε αναλογικά περισσότερο εκείνους που προέρχονταν από νοικοκυριά με χαμηλότερα εισοδήματα. Ως εκ τούτου επενέβησαν, ώστε να διορθώσουν αυτή την αδικία και να αποδώσουν τα... δέοντα στον κάθε φοιτητή. Το νέο σύστημα πληρωμής των διδάκτρων είναι έργο μιας ομάδας φοιτητών, επικεφαλής της οποίας ήταν ο φοιτητής του τμήματος της Φυσικής Τζουλιάνο Αντονιτσέλο.
Η ομάδα των φοιτητών κατέφυγε σε διάφορα μαθηματικά μοντέλα και οικονομικούς δείκτες, ενώ μια σειρά από στατιστικές προβολές βοήθησαν στην επαλήθευση. Όπως εξηγεί ο επικεφαλής της ομάδας, η πρόκληση δεν ήταν μόνο να ελαφρυνθούν οι φοιτητές με τα χαμηλότερα εισοδήματα και να γίνει πιο δίκαιο το σύστημα πληρωμής των διδάκτρων, αλλά και να μην μειωθούν τα έσοδα του πανεπιστημίου.
Οι φοιτητές του πανεπιστημίου του Τορίνο προτίθενται να διαθέσουν τον αλγόριθμό τους και στα υπόλοιπα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας, ενώ συντάσσουν ένα εγχειρίδιο το οποίο ελπίζουν να εκδοθεί από τις εκδόσεις του πανεπιστημίου στο τρέχον ακαδημαϊκό έτος. Ασφαλώς δεν αποτελεί είδηση το γεγονός ότι, ένα ιταλικό πανεπιστήμιο υιοθέτησε ένα νέο σύστημα πληρωμής των διδάκτρων.
Είναι εντυπωσιακό, όμως, ότι το νέο σύστημα βασίζεται σε έναν αλγόριθμο που δημιούργησαν οι ίδιοι οι φοιτητές του ιδρύματος.
Το πανεπιστήμιο του Τορίνο είναι ένα από τα μεγαλύτερα της Ιταλίας αλλά και της Ευρώπης, με περισσότερους από 70.000 φοιτητές.