Όλο και πιο βαρύνουσα θέση στις ελληνικές εξαγωγές αποκτούν οι αραβικές χώρες, όπως προκύπτει από την τριμηνιαία ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ) και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), για το πρώτο τρίμηνο του 2014.
Χαρακτηριστικό είναι ότι στη λίστα των είκοσι κυριότερων αγορών για τα ελληνικά προϊόντα κατά το α' τρίμηνο 2014, η Αίγυπτος βρίσκεται στη 10η θέση (από 14η κατά το α' τρίμηνο 2013), η Σαουδική Αραβία στην 11η θέση (από 42η) και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα στη 15η θέση (από 27η), ενώ στην πρώτη εικοσάδα βρίσκονται και ο Λίβανος (17η), καθώς και η Λιβύη (20ή).
Στην πρώτη θέση εξακολουθεί να βρίσκεται η Τουρκία, με την αξία των εξαγωγών προς τη γειτονική χώρα να φτάνει τα 702,4 εκατομμύρια ευρώ, και ακολουθούν η Ιταλία (575,2 εκατ. ευρώ), η Γερμανία (438,5 εκατ. ευρώ), η Βουλγαρία (315,6 εκατ. ευρώ) και η Κύπρος (303,9 εκατ. ευρώ).
Οι 20 κυριότερες αγορές για ελληνικά προϊόντα- Α’ Τρίμηνο 2014
Σειρά κατάταξης α' τριμήνου 2014
|
Σειρά κατάταξης α' τριμήνου 2013
|
Χώρα
|
Αξία
|
1
|
1
|
Τουρκία
|
702,4
|
2
|
2
|
Ιταλία
|
575,2
|
3
|
3
|
Γερμανία
|
438,5
|
4
|
5
|
Βουλγαρία
|
315,6
|
5
|
6
|
Κύπρος
|
303,9
|
6
|
4
|
Γιβραλτάρ
|
236,0
|
7
|
7
|
Εφοδ. Πλοίων με Τρίτες Χώρες
|
220,9
|
8
|
9
|
Ην. Βασίλειο
|
215,0
|
9
|
8
|
Η Π Α
|
202,0
|
10
|
14
|
Αίγυπτος
|
201,8
|
11
|
42
|
Σαουδική Αραβία
|
177,0
|
12
|
10
|
Γαλλία
|
174,5
|
13
|
16
|
Π.Γ.Δ.Μ.
|
163,5
|
14
|
11
|
Σινγκαπούρη
|
159,3
|
15
|
27
|
Ην. Αραβ. Εμιράτα
|
158,2
|
16
|
17
|
Ρουμανία
|
151,1
|
17
|
18
|
Λίβανος
|
148,1
|
18
|
12
|
Ισπανία
|
148,0
|
19
|
13
|
Αλβανία
|
100,8
|
20
|
13
|
Λιβύη
|
94,6
|
Αντίθετα, μεγάλης έκτασης μειώσεις παρατηρούνται στα μεγέθη των εξαγωγών προς την Κίνα (κατά 50,4%) και προς τη Λατινική Αμερική (-70,4%), κυρίως λόγω μεγάλης μείωσης των εξαγωγών προς Βραζιλία.
Ως προς τη σύνθεση των εξαγωγών κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, σημαντική πτώση καταγράφεται στις αποστολές αγροτικών προϊόντων (κατά -15,5%), εξαιτίας της μεγάλης μείωσης εξαγωγών ελαιολάδου, αλλά και στις εξαγωγές καυσίμων (κατά -2%). Παρά το γεγονός της υποχώρησης στις δύο προαναφερθείσες κατηγορίες, αθροιστικά και οι δύο καλύπτουν το 45,5% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών.
Τα 20 πιο εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα – Α’ τρίμηνο 2014
Σειρά κατάταξης α' τρίμηνο 2014
|
Σειρά κατάταξης α' τρίμηνο 2013
|
Περιγραφή προϊόντος
|
Αξία
|
Ποσότητα
|
1
|
1
|
Ορυκτέλαια πετρελαίου
|
2.398,2
|
3.891.153,3
|
2
|
3
|
Φάρμακα, για λιανική πώληση
|
185,8
|
4.479,4
|
3
|
4
|
Πλάκες και φύλλα αλουμινίου >0,2mm
|
122,9
|
47.484,0
|
4
|
5
|
Εμπιστευτικά προϊόντα
|
111,6
|
38.708,0
|
5
|
6
|
Ψάρια
|
102,6
|
20.079,3
|
6
|
9
|
Λαχανικά, παρασκευασμένα ή διατηρημένα
|
86,6
|
33.308,8
|
7
|
13
|
Βαμβάκι
|
79,4
|
53.633,3
|
8
|
7
|
Σωλήνες κάθε είδους
|
77,7
|
13.485,0
|
9
|
11
|
Τυριά
|
68,7
|
11.977,4
|
10
|
8
|
Πορτοκάλια
|
66,2
|
196.072,9
|
11
|
10
|
Βερύκοκα, κεράσια και ροδάκινα
|
54,2
|
48.668,9
|
12
|
17
|
Πολυπροπυλένιο
|
51,8
|
42.501,7
|
13
|
2
|
Παρθένο λάδι
|
51,3
|
14.798,9
|
14
|
12
|
Κράματα αργιλίου
|
50,3
|
31.444,8
|
15
|
15
|
Φύλλα και ταινίες αλουμινίου < 0,2mm
|
49,7
|
16.460,9
|
16
|
46
|
Βουτάνιο, υγροποιημένο
|
42,4
|
63.994,9
|
17
|
16
|
Τσιγάρα που περιέχουν καπνό
|
41,2
|
4.082,1
|
18
|
18
|
Φορεματα- μπλουζες
|
38,7
|
1.601,3
|
19
|
-
|
Μηχανές αυτόματες επεξεργασίας πληροφοριών,
|
38,6
|
385,1
|
20
|
26
|
Ράβδοι από αλουμίνιο
|
38,6
|
16.462,6
|