Συνέντευξη στη Μαρία Θανοπούλου
Είναι ένας νέος άνθρωπος με όραμα, όρεξη για δουλειά, αγάπη για αυτό που κάνει και που καμία κρίση δε μπορεί να σταθεί εμπόδιο στη δημιουργικότητά του...Ο λόγος για τη Νόπη Ρωμανίδου, τη managing director της εταιρείας Ally που έφερε στη χώρα μας το DoitEco Project, μια σειρά οικολογικών δράσεων και δραστηριοτήτων με αποκορύφωμα την οικολογική επίδειξη μόδας που πραγματοποιήθηκε πριν από περίπου ένα μήνα με μεγάλη επιτυχία και τα έσοδα της οποίας δόθηκαν στη ΜΚΟ "Μαζί για το παιδί".
Μιλήστε μας για το DoitEco Project. Ποια είναι η φιλοσοφία, οι δράσεις και οι στόχοι του project;
To DoitEco Project αποτελεί μια σειρά οικολογικών δράσεων και δραστηριοτήτων με αποκορύφωμα την πρώτη οικολογική επίδειξη μόδας στην Ελλάδα στις 14 Ιανουαρίου. Συμμετείχαν 30 από τους μεγαλύτερους Έλληνες αλλά και ξένους σχεδιαστές μόδας -μεταξύ αυτών και οι Dsquared- και μας παρουσίασαν την οικολογική τους πρόταση. Όλες οι δημιουργίες ήταν 100% φορέσιμες και είχαν φτιαχτεί μόνο για το DoitEco Project. Οι δράσεις, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν αφορούν μία ημερίδα για μόδα και οικολογία, γράφιτι από γρασίδι και μάτια στα δένδρα. Πιο συγκεκριμένα, η ημερίδα, η οποία φιλοξενήθηκε στο ξενοδοχείο King George, είχε θέμα “Fashion in the Era of sustainability”. Σκοπός μας ήταν να ενημερώσουμε τις επιχειρήσεις για το πως μπορούν να υιοθετήσουν απλές και εφαρμόσιμες "πράσινες πρακτικές" στην επιχείρησή τους. Αυτό επετεύχθη με τη βοήθεια των εταιρειών TOMs, Dimstel, Unilever, Lipton, King George Hotel, Green Evolution αλλά και οικολογικών brand. Επίσης, στην παγκόσμια ημέρα εθελοντισμού, στις 5 Δεκεμβρίου, κάναμε τα πρώτα γράφιτι από γρασίδι στην Τεχνόπολη στο Γκάζι, όπου με την πολύτιμη βοήθεια των εθελοντών της GLOVO, κάναμε τους τοίχους να “ανθίσουν” και να “μιλήσουν”, ρωτώντας “How green are you?”. Τέλος, τοποθετήσαμε μάτια στα δένδρα στην Τεχνόπολη, για να δείξουμε πως τα δένδρα έχουν ψυχή και πρέπει να τα σεβόμαστε. Σκοπός μας είναι ουσιαστικά να ενισχύσουμε την εταιρική οικολογική ευθύνη των συμμετεχόντων -σχεδιαστών και χορηγών-, την οικολογική συνείδηση των ανθρώπων που παρακολούθησαν το Project, να εκπαιδεύσουμε το κοινό σε "πράσινες" πρακτικές και να αποδείξουμε πως η Ελλάδα της κρίσης, όχι μόνο δημιουργεί, αλλά και καινοτομεί! Αυτά τα μηνύματα φροντίσαμε να τα επικοινωνήσουμε προς τα "έξω" καθώς είχαμε προσκεκλημένους δημοσιογράφους από Τουρκία και Ιταλία. Ο τομέας της ένδυσης είναι ένας χώρος με μεγάλες δυνατότητες για να δραστηριοποιηθούμε οικολογικά. Η φιλοσοφία την οποία στηρίζουμε είναι πως ο οικολογικός τρόπος ζωής είναι στη φύση μας. Ξεκινώντας με τις αποφάσεις που λαμβάνουμε για την πιο απλή, καθημερινή δραστηριότητα -την ένδυση- μπορούμε να ευαισθητοποιηθούμε και να ενεργοποιηθούμε ακόμη περισσότερο σε θέματα βιώσιμης ανάπτυξης. Το στυλ και η μόδα αποτελούν τρόπους έκφρασης και είμαστε υπερήφανοι που η μόδα άνθισε οικολογικά για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο πλαίσιο του DoitEco Project, με την ένθερμη συμμετοχή και υποστήριξη τόσο μεγάλων σχεδιαστών.
Πώς πήρατε την απόφαση να το φέρετε στην Ελλάδα;
Όπως πολύ σωστά αναφέρατε είναι μια ιδέα που η αρχική της ρίζα προήλθε από αντίστοιχα οργανωμένα eco-fashion events που διοργανώνονται σε μόλις 6 πρωτεύουσες παγκοσμίως: Βανκούβερ, Νέα Υόρκη, Βερολίνο, Λονδίνο, Μόσχα, Λευκωσία και πλέον έφτασε η σειρά της Αθήνας μας! Πρόκειται για μία ανάγκη πλέον, για έναν μονόδρομο. Η οικολογία σε όλους τους τομείς αποτελεί μονόδρομο, διαφορετικά ο τόσο βασανισμένος πλανήτης μας θα αδυνατεί να μας φιλοξενεί μακροπρόθεσμα. Το DoitEco Project το οποίο ασφαλώς αφορά πολύ περισσότερα από τη μόδα και εμπλέκει πολλούς τομείς δραστηριοτήτων όπου μπορούμε να ενεργούμε οικολογικά τόσο στην επαγγελματική όσο και στην καθημερινή μας ζωή. Αξίζει να σημειωθεί πως το DoitEco είναι ελληνικότατο brand και έχει την υποστήριξη του Υπουργείου Ανάπτυξης, του ΣΕΒΕ (Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος), της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής, της Lipton, του King George Hotel καθώς και της ελληνικής στρωματοποιίας Dimstel.
Ποια ήταν η ανταπόκριση του κόσμου;
Είμαστε πραγματικά ευτυχισμένοι, συγκινημένοι και εξαιρετικά υπερήφανοι που το DoitEco Project είχε τόσο ζεστή ανταπόκριση από τον κόσμο, τόσο σε επίπεδο εκδήλωσης, όπου η προσέλευση ήταν πέραν των προσδοκιών όσο και από την έντονη συμμετοχή, μέσα από τις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης και τα ΜΜΕ. Είναι πραγματικά σημαντικό να χρησιμοποιείται η δημοσιότητα σε ένα project που ασχολείται επί της ουσίας με την πολυτέλεια του να ζούμε καλύτερα, το οποίο –και αυτό είναι που θέλουμε να μεταδώσουμε και να εμπνεύσουμε- δεν είναι πολυτέλεια αλλά μικρές αποφάσεις που μπορούν να αλλάξουν τον τρόπο ζωής μας και την καθημερινότητά μας.
Από την εμπειρία σας, πιστεύετε ότι ο Έλληνας έχει οικολογική συνείδηση;
Υπάρχει πρόσφορο έδαφος. Ίσως μέχρι σήμερα δεν προσέχουμε το περιβάλλον μας όσο πρέπει. Παρατηρείται όμως πως τα τελευταία χρόνια ο Έλληνας ψάχνει τρόπους για να εντάξει την ποιότητα στη ζωή του και αυτό αφορά πολλούς τομείς της καθημερινής του δραστηριότητας. Ο οικολογικός τρόπος ζωής είναι άμεσα συνδεδεμένος με το "ευ ζην". Το να ζούμε και να δρούμε οικολογικά δε σημαίνει απαραίτητα να απαρνηθούμε το σύγχρονο τρόπο ζωής και σκέψης. Σημαίνει, ωστόσο, να επιλέξουμε συνειδητά και με γνώμονα το κοινωνικό και περιβαλλοντικό συμφέρον.
Σπουδάσατε, εάν δεν κάνω λάθος, ψηφιακά συστήματα στο Παν/μιο Πειραιά και συνεχίσατε κάνοντας μεταπτυχιακό στη Διοίκηση Υπηρεσιών. Η μόδα πώς μπήκε στη ζωή σας;
Όπως κάθε γυναίκα, έτσι και εγώ, από μικρή είχα ιδιαίτερη σχέση με τα ρούχα, τα παπούτσια και γενικά το styling. Στο πλαίσιο του master μου στη Διοίκηση Υπηρεσιών του τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, φοίτησα για κάποιο διάστημα στο Bocconi, στο Μιλάνο, Fashion and Luxury marketing and management. Έπειτα, σε συνεργασία με την ΑΣΣΟΕ, πραγματοποιούσαμε διήμερα σεμινάρια στο marketing στη μόδα για στελέχη επιχειρήσεων στο Bocconi. Η συνεργασία αυτή με δύο τόσο μεγάλα εκπαιδευτικά ιδρύματα είναι για μένα συνεργασία ζωής. Έτσι προέκυψε και η διάθεση και θέληση για ανάπτυξη του fashion business στην Ελλάδα, τομέας τον οποίο δεν είχε αγγίξει κανείς. Τώρα διδάσκω σε ιδιωτικό πανεπιστήμιο στην Ελβετία, fashion and luxury forecasting, καθώς και στο BCA College, fashion business.
Κατά τη γνώμη σας υπάρχει ελληνική μόδα;
Σαφέστατα! Οι Έλληνες σχεδιαστές είναι πολύ δημιουργικοί, καινοτόμοι και ευαισθητοποιημένοι σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον και τη βιώσιμη παραγωγή των ρούχων τους. Ο Έλληνας σχεδιαστής δε στερείται φαντασίας και δημιουργικότητας. Ίσως το μόνο που λείπει είναι η ευκολία στην πρόσβαση σε ορισμένα υλικά εν συγκρίσει με τους ξένους συναδέλφους. Ωστόσο, μέσα από τη δυσκολία αναπτυσσόμαστε, βελτιωνόμαστε και επιτυγχάνουμε. Δυστυχώς στην Ελλάδα, η μόδα δεν αντιμετωπίζεται ως βιομηχανία αλλά ως βιοτεχνία. Αυτό πρέπει να αλλάξει, λαμβάνοντας απλά υπόψη πως “γείτονες” μας στηρίζουν την οικονομία τους πάνω στη μόδα.
Μπορεί να επιβιώσει με την οικονομική κρίση που υπάρχει στη χώρα μας;
Μία είναι η λύση. Εξαγωγές! Η οικονομική κρίση έχει επιφέρει μεγάλες δυσκολίες σε όλη την αγορά, πόσο μάλλον στο ένδυμα, το οποίο ανήκει στα πολυτελή είδη. Ωστόσο, η ελληνική μόδα ταξιδεύει και εκτός συνόρων και αυτό άλλωστε πρέπει να συμβαίνει. Το DoitEco είχε θέσει από τις βασικές του προτεραιότητες την καινοτομία των ιδεών και την εξωστρέφεια. Θεωρούμε πως έχουμε εξαιρετικής ποιότητας υλικό να προσφέρουμε και θα πρέπει πλέον να δραστηριοποιηθούμε ακόμη περισσότερο και εκτός συνόρων.
Σε μια εποχή που γενικότερα επικρατεί ο φόβος για το μέλλον και τα νέα ξεκινήματα και αρκετοί νέοι άνθρωποι εγκαταλείπουν την Ελλάδα, η δική σας στάση/φιλοσοφία ποια είναι;
Πλέον μέσω του διαδικτύου, δεν υπάρχουν σύνορα, δεν υπάρχουν όρια, είμαστε πολίτες του κόσμου. Μπορείς να μένεις στο τελευταίο χωριό, το πιο απομονωμένο, και όμως να συνεργάζεσαι με κάθε γωνιά του πλανήτη μας. Εγώ αυτή τη φιλοσοφία υιοθετώ. Ταξιδεύω πολύ συχνά όμως η βάση μου είναι η Ελλάδα, καθώς εδώ βρίσκονται οι άνθρωποι που αγαπώ, η οικογένεια μου, η πατρίδα μου.
Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;
Φυσικά ετοιμάζoυμε τις επόμενες δράσεις του DoitEco Project, επιπλέον, κάνουμε focus στις εξαγωγές κυρίως σε Ρωσία και Αμερική για τρόφιμα και luxury είδη και ετοιμάζουμε ένα short course για fashion business σε συνεργασία με το BCA College.
Ποιο είναι το μεγαλύτερο όνειρό σας;
Ειλικρινά; Για τα επόμενα 60 χρόνια η οικογένειά μου και οι άνθρωποι που αγαπώ να είναι υγιείς. Τίποτα άλλο.