Του Γιώργου Λαμπίρη
Το τελευταίο χρονικό διάστημα χρειάζεστε περισσότερο χρόνο για να φτάσετε στο γραφείο σας το πρωί. Προσπαθείτε την ώρα που είστε κολλημένοι στην κίνηση να αποδράσετε με ελιγμούς, αλλάζετε διαρκώς λωρίδα και νιώθετε ότι σπαταλάτε σχεδόν τον διπλάσιο χρόνο για να διανύσετε μικρές ή μεγαλύτερες αποστάσεις.
Για όλα τα παραπάνω υπάρχει εξήγηση. Κι αυτό γιατί τα στοιχεία δείχνουν ότι η κίνηση έχει αυξηθεί.
Μείωση της μέσης ταχύτητας κατά 8% στην Κηφισίας
Όπως αναφέρει η τριμηνιαία έκθεση του κέντρου διαχείρισης κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής, η κίνηση στη λεωφόρο Κηφισίας τον περασμένο Ιούλιο αυξήθηκε κατά 2%, ενώ η μέση ωριαία ταχύτητα μειώθηκε σε ποσοστό 8% σε ό, τι αφορά την κατεύθυνση προς την Αθήνα (Αμπελόκηπους). Τα ίδια ποσοστά μάλιστα παρατηρούνται και για το μήνα Σεπτέμβριο.
Μείωση της μέσης ταχύτητας από 5 έως 8% στη Βουλιαγμένης
Τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι η κίνηση στη λεωφόρο Βουλιαγμένης, τον Αύγουστο, αυξήθηκε - στο ύψος του δήμου Αργυρούπολης - Ελληνικού - στο ρεύμα προς Αθήνα - σε ποσοστό 4% τον Αύγουστο και 6% το Σεπτέμβριο, ενώ η μέση ωριαία ταχύτητα των αυτοκινήτων μειώθηκε κατά 5% το Σεπτέμβριο. Αντίστοιχα η κυκλοφορία στη Βουλιαγμένης, στο ρεύμα προς Αθήνα αυξήθηκε κατά 3% τον Αύγουστο και κατά 5% το Σεπτέμβριο, ενώ η μέση ταχύτητα του Σεπτεμβρίου μειώθηκε κατά 8%.
Πτώση στις τιμές των καυσίμων, δημόσια έργα και τουρισμός
Όπως λέει ο συγκοινωνιολόγος, Θανάσης Τσιούτρας, υπεύθυνος δημοσίων δράσεων στο Ινστιτούτο Μεταφορών, "η εικόνα που έχουμε είναι ότι όντως υπάρχει αύξηση το τελευταίο διάστημα. Αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός της αυξημένης τουριστικής κίνησης του καλοκαιριού. Σημαντικό ρόλο παίζει επίσης η πτώση στις τιμές των καυσίμων το τελευταίο χρονικό διάστημα".
"Ο οδηγός έγινε οικολογικά ευαίσθητος λόγω... κρίσης"
"Ελπίζουμε όμως να μην αυξηθούν τα τροχαία ατυχήματα. Είχαν μειωθεί τα τελευταία χρόνια, λόγω κρίσης, δεδομένου ότι ελαττώθηκε η κυκλοφορία των οχημάτων. Επίσης, παρατηρήσαμε πτώση στις μέσες ταχύτητες γιατί ο οδηγός έγινε οικολογικά ευαίσθητος προκειμένου να εξοικονομεί χρήματα. Προσπαθούμε χρόνια, με εκστρατείες ενημέρωσης να πείσουμε τον κόσμο να οδηγεί οικολογικά και οικονομικά. Αυτό που προσπαθούσαμε εμείς όμως, το πέτυχε η κρίση. Χαρακτηριστική είναι η μείωση της κίνησης κατά 20 - 30% πανελλαδικά. Συγκεκριμένα, το ποσοστό άγγιξε το 15-20% στην περιφέρεια, και το 30% στα μεγάλα αστικά κέντρα", σημειώνει ο κύριος Τσιούτρας.
Την εικόνα αυτή ενισχύει και ο συγκοινωνιολόγος, Πάνος Παπαδάκος. "Είναι ορατή η αύξηση της κυκλοφορίας. Παρατηρείται άνοδος της τάξεως του 4 - 8% στους βασικούς οδικούς άξονες. Ταυτόχρονα παρατηρείται μείωση της ταχύτητας στις ώρες αιχμής. Κυρίως αποδίδεται στα διάφορα αποχετευτικά ή άλλης μορφής δημόσια έργα, τα οποία εκτελούνται, καθώς οι διάφορες τοπικές αρχές ζητούν άδεια για κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, οι οποίες επιβραδύνουν την κυκλοφορία. Κάποιος που χρησιμοποιούσε το αυτοκίνητό του εκεί που ήταν απαραίτητο, τώρα μπορεί να το χρησιμοποιεί λίγο παραπάνω. Σαφώς έχει τη σημασία του το γεγονός ότι μειώθηκαν οι τιμές στα καύσιμα", καταλήγει.